Pages

Moh Follow ANAK JATI MALAYA

AMARAN ANAK JATI MALAYA

~Penulisan, foto, grafik dan lain-lain imej yang dipaparkan dalam blog ANAK JATI MALAYA ini adalah merupakan pandangan peribadi sebagai rakyat Malaysia yang bebas bersuara dan tidak mewakili mana-mana pihak

~Pengurusan blog tidak akan bertanggungjawab atas sebarang tuntutan, kerugian, kelemahan dan ketidakpuashatian mana-mana pihak yang bakal terjadi disebabkan artikel yang disiarkan di sini.
Terima Kasih.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║▌║█
█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║▌║█
© ΘRIGINAL AJM PRΘFILE
✔ Verified Θfficial by BLOGGER
© Profile Θriginal & Θfficial®
Real ██████████ 1ΘΘ%

Thursday 6 June 2013

MASALAH PELAJAR IPG: KEMENTERIAN PELAJARAN SILA AMBIL PERHATIAN DENGAN MASALAH PENUNTUT IPG YANG TIDAK DIJAMIN POSTING!!!

Memang panas sekarang ni . DIKATAKAN  penuntut IPG di seluruh negara telah memberi reaksi tentang kenyataan Timb Menteri Idris Jusoh yg telah mengatakan tiada jaminan posting buat penuntut IPG. Apa ko ingat ko menteri boleh bg sesuka hati kenyataan ke. Baca SINI dulu. Ada sedikit kupasan oleh menteri Syok Sendiri.

Sebelum aku menulis aku nak kongsi kenyataan yang dikeluarkan oleh Pak Menteri yang baru ni...
Kementerian Pendidikan merancang untuk memansuhkan jaminan jawatan, yang selama ini diberi secara automatik kepada guru pelatih dari institut pendidikan guru (IPG) dan institusi pengajian tinggi awam (IPTA). 
Menteri Pendidikan II Datuk Seri Idris Jusoh berkata langkah itu yang mungkin dilaksana secara berperingkat, bertujuan memastikan hanya pelatih berkualiti ditawar jawatan sebagai guru di sekolah. 
"Amalan pada masa ini, guru pelatih IPG dan IPTA dijamin sebagai guru tanpa mengambil kira prestasi mereka tetapi kali ini kita nak guru jadi profesion yang mulia. 
"Jadi kita perlu pilih yang terbaik, mempunyai keperibadian mulia, baru boleh melahirkan masyarakat hebat pada masa depan," katanya kepada pemberita selepas majlis Konvokesyen Institut Pendidikan Guru Kementerian Pelajaran kali ketiga, di sini, Isnin. 
Mengulas lanjut, Idris berkata langkah itu juga bagi memastikan hanya benar-benar berminat dengan kerjaya guru dilantik, bukan mereka yang berbuat demikian kerana tiada pilihan lain. 
"Di Finland misalnya hanya hanya calon terbaik sahaja akan dipilih menjadi guru kerana itu taraf pendidikan di negara itu tinggi," katanya. 
Bagaimanapun kata Idris, rancangan itu masih pada peringkat perbincangan dan memerlukan penelitian mendalam sebelum boleh dilaksana. 
Pada konvokesyen tiga hari bermula hari ini, sebanyak 3,988 graduan menerima ijazah masing-masing. - BERNAMA

IPG merupakan salah satu induk untuk penempatan pelajar yang diletakkan sebagai satu medan untuk pelajar sebelum diletakkan atau diposting mwbgikut kesesuaian subjek dan matapelajaran.
Menurut akhbar kosmo yg lepas yg bertajuk ' tiada jaminan posting' seorang penuntut salah sebuah Institut Pendidikan Guru telah melahirkan dukacitanya pada penulis tentang dasar terbaru kerajaan melalui kementerian Pendidikan.

Menurutnya , Ipg yang merupakan satu institusi pengajian telah melaksanakan sistem 'open market' yang bermaksud semua penuntut mahasiswa yang telah mendapat pointer tinggi sahaja boleh menjadi guru tidak kira daripada IPG dan IPTA serta swasta.

Menurutnya lagi " kalau semua penuntut yang cemerlang sahaja diberi peluang utk posting bagaimana pula mahasiswa IPG yang mendapat pointer yang kurang cemerlang (3.80 dan kebawah) untuk posting, walhal sebelum ini semua penuntut IPG yang grade sudah dijamin kemana tempat akan di posting kan."katanya
" Andai kata hendak dilaksanakan open market ,IPG mesti lah setaraf dengan Ipta Dari segi kemudahan dan insfrastruktur ,hal ini kerana kebanyakkan IPG tidak mendapat kemudahan yang mencukupi " .

Katanya lagi semasa perjanjian sebelum belajar di IPG , penuntut IPG tidak dibenarkan untuk menarik diri daripada program perguruan setelah mengisi program pengajian,Oleh itu sekiranya tidak dijamin posting adakah ada syarikat yang akan mengambil mahasiswa yang berijazahkan perguruan untuk bekerja di syarikat mereka ?!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...