Pages

Moh Follow ANAK JATI MALAYA

AMARAN ANAK JATI MALAYA

~Penulisan, foto, grafik dan lain-lain imej yang dipaparkan dalam blog ANAK JATI MALAYA ini adalah merupakan pandangan peribadi sebagai rakyat Malaysia yang bebas bersuara dan tidak mewakili mana-mana pihak

~Pengurusan blog tidak akan bertanggungjawab atas sebarang tuntutan, kerugian, kelemahan dan ketidakpuashatian mana-mana pihak yang bakal terjadi disebabkan artikel yang disiarkan di sini.
Terima Kasih.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║▌║█
█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║▌║█
© ΘRIGINAL AJM PRΘFILE
✔ Verified Θfficial by BLOGGER
© Profile Θriginal & Θfficial®
Real ██████████ 1ΘΘ%

Friday, 8 March 2013

NAJIB ADALAH PENGGANAS... ???



"Sebenarnya Najib Razak lah yang sebenarnya pengganas.., bukannya kaum kerabat Sultan Sulu yang mahu menuntut kembali hak mereka dibumi Sabah.." kata Puteri Sultan Sulu. Jacel Kiram, anak perempuan kepada Kiram III menegaskan demikian ketika mengulas dakwaan bahawa penceroboh Sulu di Filipina adalah pengganas.

Jacel juga mempersoalkan mengapa Najib sanggup melancarkan serangan udara dan darat kepada hanya 200 orang pengikut bapanya sedangkan mereka langsung tidak bersalah. Bagi Jacel, orang-orang kesultanan Sulu hanya mahu hak mereka dikembalikan.

"Jadi Pak Razak, anda justeru lebih pengganas bersama pasukan bersenjata anda, yang ingin menghabiskan Raja Muda Kiram dan orang orang kesultanan Sulu.., jadi siapa yang ganas?" soalnya ketika ditemubual media Filipina.

Anak perempuan Kiram III itu juga menegaskan bahawa para pengikut bapanya pergi ke Sabah untuk menetap di tanah mereka sendiri dan bukan untuk melancarkan perang.

"Apakah kerabat saya atau bahkan orang orang kesultanan dianggap pengganas jika mereka mengunjungi tanah mereka sendiri? Jika mereka pergi ke rumah mereka sendiri? Jika mereka pergi ke tanah milik mereka sendiri? Mereka tidak pergi ke sana untuk berperang tapi untuk menetap, untuk menetap di tanah mereka sendiri," katanya lagi.



Misuari dendam dengan Malaysia?




Nur Misuari dalam kenyataan terbarunya tidak dapat menyembunyikan lagi dendam kesumatnya pada Malaysia bila membuat kenyataan 2,000 kaum Tausug Selatan Filpina akan dihantar untuk ‘reinforce’ pasukan penceroboh mereka yang terkepung, dihujani peluru dari setiap sudut dan membilang detik bilakah akan gugur di bumi Sabah kini.

Sementara itu media Filipina pula memetik kenyataan seorang pemimpin MNLF 10,000 Tausug, majoriti kombatan MNLF akan dikerah membantu gerombolan mereka yang tersepit di pantai Timur Sabah kini. Soalnya adakah mereka mempunyai kekuatan yang didakwa atau sekadar retorik semata-mata.
Elok kita imbau semula sejarah MNLF. Ianya diasaskan oleh Prof. Nur Misuari, seorang pensyarah Universiti Manila setelah tercetusnya peristiwa Jabidah Massacre di Pulau Corrigedor Luzon pada tahun 1968. Dalam peristiwa itu lebih kurang 200 pemuda Tausug mati dibunuh kerana enggan mematuhi misi menyerang Sabah. Ekoran itu,  berlaku penentangan secara mengangkat senjata di Selatan Filipina menentang kerajaan(GRP). Misuari mengetuai MNLF yang disokong oleh kesemua etnik Islam yang lain.
Diakhir 60an dan 70an ratusan ribu umat Islam terkorban dan ramai melarikan diri ke Sabah. Kedatangan mereka tahun 70an diiktiraf oleh UNHCR dan mereka diberi status pelarian. Oleh itu beb. pusat perlindungan dibuka di Sabah, antaranya di Kinarut. Pada era 80an mereka yang datang ke Sabah dikategorikan Penghijrah ekonomi bila perang telah reda.

Misuari tidak lama berjuang bersama pengikutnya. Dia lari mendapatkan suaka politik di Arab Saudi dan Libya. Beliau hanya sekali sekala pulang secara sulit menemui pengikutnya di Selatan Filipina melalui Sabah. Di Jampiras Sandakan ada sebuah bot laju khas dengan injin kuasa tinggi untuk pengikutnya membawanya pulang secara rahsia. Kemudian dia pulang lagi ke Saudi.

Perjanjian Tripoly 1976 Pres. Marcos/Misuari tidak pernah dihormati oleh Manila. Hanyalah Peace Agreement antara MNLF/Pres. Fidel Ramos berjaya dan sebagai ganjaran Misuari di beri jawatan Gabenor ARMM. Perkembangan ini sebenarnya melemahkan MNLF. Ramai kombatannya sudah menggantung senjata dan sebahagian kecil saja diserapkan dalam Polis(PNP).

Sebab itulah setelah gagal pemberontakan Misuari 2001, jumlah yang setia padanya makin mengecil sekitar 1,000 anggota bersejata. Mereka diserang  oleh ATF tahun 2004-2007 tetapi kurang berupaya melawan. Sejak Misuari ditahan, MNLF berpecah kepada 4 kumpulan.

Apakah hubungan MNLF dengan Kump. Abu Sayyaf(ASG). Memang betul ASG ditubuhkan oleh Abdul Razak Janjalani, bekas pemimpin MNLF kerana tidak puashati dengan Misuari tetapi mereka semua satu kaum dan ada talian keluarga. Kumpulan Misuari turut membantu ASG jika diserang ATF, begitu juga sebaliknya. Salah satu ‘hallmark’ atau ciri khas ASG ialah penggal kepala ATF yang ditawan. Mereka tidak dijadikan tebusan tetapi disembelih terus. Hal ini banyak diceritakan ATF semasa saya bertugas di Filipina dulu.

Cara inilah yang telah menimpa peg/anggota kita di Semporna baru-baru ini. Jadi tidak mustahil ada elemen ASG bersama dalam kumpulan penceroboh itu. ASG cekap dan berpengalaman perang gerila, mengumpan musuh mereka dan membunuh dengan kejam. Kalau kita melawat hospital tentera di Kem Navaro, Zamboanga, kita akan melihat ramai askar cacat dan makan gaji buta kerana bertempur dengan ASG. Meskipun 1 komp tentera US ditempatkan di Zamboanga untuk membantu GRP dari teknikal/nasihat tapi ASG masih tercokol dan masih merbahaya sungguhpun pemimpin dan ahlinya mati silih berganti.
Oleh itu dakwaan 10,000 ahli MNLF bersenjata untuk ke Sabah hanyalah GSPS mereka. Tetapi jangan lupa mereka handal bertempur secara gerila di laut dan pulau-pulau kecil. Mereka biasa perang secara gerila dan tahu risiko bila perang terbuka dengan jumlah yang didakwa ramai itu.

Terkini Dari Perak:Tian Chuak di bakar dihadapan Pejabat Pkr Perak??



Apa yang berlaku sebenarnya...Mari kita tengok cerita dibawah...



Satu demonstrasi telah diadakan di Hadapan Pejabat Pkr Perak berikutan dengan tindakan Tian Chua yang telah mengeluarkan kenyataan menghina Pejuang Lahad Datu yang telah terkorban tempoh hari.

Kumpulan Anak Muda yang terdiri daripada pelbagai kelompok kumpulan yang datang nya dari latar belakang yang berbeza bagi menyatakan hasrat menentang kebiadaban Tian Chua yang telah menghina mangsa yang terkorban di lahad Datu.

Perhimpunan tersebut juga menemplak sikap tidak beranggungjawab pihak berkenaan dengan menyatakan kematian pejuang satu sandiwara dan satu konspirasi UMNO







































Video Penuh [SINI]


Terkini Bandar Lahad Datu ! Harap Penduduk Bersabar...






Kawalan keselamatan ditingkatkan di jalan menuju ke bandar Lahad Datu
Pasukan keselamatan tidak akan berkompromi dalam apa juga keadaan di Lahad Datu

[WAJIB BACA] : PERCEROBOHAN SABAH CUBA WUJUDKAN KEADAAN TIDAK STABIL MENJELANG PILIHAN RAYA - PENGANALISIS POLITIK


Beberapa penganalisis politik menganggap insiden pencerobohan di Lahad Datu, Sabah, sebagai cubaan mewujudkan keadaan tidak stabil di Malaysia di ambang pilihan raya umum diadakan.

Mereka berpendapat ada pihak tertentu yang menghangatkan semula isu tuntutan 'Kesultanan Sulu' ke atas Sabah walaupun ternyata ia telah berlaku lama dulu.

Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian dari Universiti Sains Malaysia (USM) berkata insiden pencerobohan itu boleh mempengaruhi pola pengundian rakyat Malaysia.

Bercakap kepada Bernama, beliau yang mempersoal kewajaran isu tuntutan Sabah dibangkitkan semula, berpendapat rakyat Malaysia boleh membuat penilaian sendiri melalui usaha kerajaan menangani masalah itu.

"Mungkin ada pihak yang mahu lahirkan keadaan tidak menentu supaya rakyat melihat kerajaan berada dalam situasi yang tidak stabil. Pengundi harus menilai keberkesanan pendekatan yang dilakukan kerajaan sejak awal dalam usaha mengelak berlaku sebarang tragedi walaupun akhirnya pasukan keselamatan negara perlau dihantar ke lokasi tersebut," katanya ketika dihubungi.

Professor Madya Datuk Zainal Abidin Borhan pula berpendapat pihak tidak bertanggungjawab itu mungkin mahu melaga-lagakan Malaysia dengan Filipina tetapi beralih kepada tuntutan Jamalul Kiram III yang mendakwa dirinya 'Sultan Sulu' kerana dilihat sebagai isu yang 'lebih mudah dan lama'.

"Mereka mahu wuduhkan keadaan tidak stabil terutama di kawasan sebelah Laut Sulu. Tapi kita tak tahu adakah ia akan menyebabkan pilihan raya dilambatkan. Dan kalau dilambatkan, adakah akan menguntungkan? Kita tidak pasti.

"Tapi ia boleh sebabkan rakyat Sabah melihat kerajaan benar-benar berusaha melindungi mereka," katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam sebuah majlis di kangan pada Ahad turut melahirkan rasa hairan dengan kehadiran kumpulan itu ke Sabah semasa negara sedang hampir untuk mengadakan pilihan raya umum sedangkan tuntutan 'Kesultanan Sulu' ke atas Sabah sudah lama dibuat.

Dalam pada itu, kedua-dua penganalisis politik itu juga sependapat pencerobohan di Lahad Datu mungkin juga bertujuan mencabar kewibawaan Najib sebagai perdana menteri terutama dalam menangani masalah berkenaan.

Menurut Zainal Abidin, sejak menjadi menteri besar Pahang pada 1982, Najib belum pernah diuji sama ada dari dalam atau luar parti UMNO dan Barisan Nasional (BN).

"Tetapi beliau sudah buktikan komitmen yang tinggi dalam hal-hal berkaitan pentadbiran..dengan transformasi ekonomi, turun padang dan sebagainya. Kita juga pelu tahu bahawa beliau ialah bekas menteri pertahanan yang faham isu-isu berkaitan," katanya.

Kedua-dua penganalisis itu juga sependapat krisis yang berlarutan kini jelas tidak memberi keuntungan kepada mana-mana pihak yang cuba mengganggu kestabilan negara.

Sementera itu, tokoh sejarah Professor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim mempunyai pendapat berbeza, iaitu mereka yang menggelar keturunan 'Kesultanan Sulu' itu menuntut Sabah kerana kemajuan dan kesejahteraan yang dikecapi negeri itu pada masa ini.

"Bahagian Sulu sudah lama mahu menubuhkan sebuah negara bebas, mereka pernah lawan dengan Sepanyol, Amerika Syarikat dan pemerintah Filipinan.

"Kalau mereka boleh dapat Sabah, dengan kemajuan yang dikecapi Sabah sekarang, Sulu boleh jadi negara yang berjaya, itu tujuan sebenar mereka," katanya.

Mengulas dakwaan sesetengah pihak bahawa kerajaan lambat bertindak menangani kumpulan penceroboh di Lahad Datu, Sivamurugan berkata: "Banyak perkara yang perlu diambil kira. Memang pasukan keselamatan mempunyai kelengkapan yang mencukupi tetapi ia suatu pendekatan untuk mengelak pertumpahan darah."

Zainal Abidin pula berkata 'kelewatan' itu bukan satu kelemahan, sebaliknya beliau memuji tindakan kerajaan mengadakan rundingan sebaik mungkin untuk menyelesaikan masalah berkenaan sebelum melancarkan tindakan ofensif.

Pencerobohan di Lahad Datu bermula 12 Feb lepas dan memuncak pada Jumaat apabila dua anggota polis terkorban dalam pertempuran dengan kumpulan itu, tiga hari selepas tamat tempoh pengusiran.

Enam lagi anggota polis terkorban dalam serang hendap pengganas di Semporna pada Sabtu, sebelum pasukan keselamatan melancarkan tindakan ofensif besar-besaran melalui udara dan darat ke atas kumpulan penceroboh itu pada Selasa.

Gempar Jeneral Sultan Sulu mati??




Saki-baki kumpulan pengganas Sultan Sulu diyakini berada dalam keadaan lemah ekoran Jeneral Raja Muda Azzumuddie Kiram yang mengetuai pencerobohan di Sabah terbunuh bersama 31 anggotanya dalam pertempuran di Kampung Tanduo dan Kampung Tanjung Batu di sini.

Sehingga semalam, jumlah musuh yang terbunuh sejak pertempuran bermula pada 1 Mac lalu seramai 52 orang. Bagi pihak pasukan keselamatan pula seramai lapan pejuang negara gugur.

Bagaimanapun, dalam pertempuran terbaharu kelmarin dan semalam, tiada kematian atau kecederaan dialami pihak pasukan keselamatan.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, 31 daripada pengganas termasuk seorang ketua puak musuh yang berpangkat Jeneral maut dalam pertempuran yang berlaku di Kampung Tanjung Batu petang kelmarin.

Seorang lagi pengganas berjaya ditembak mati pasukan keselamatan dalam pertempuran di Kampung Tanduo pada pukul 11 pagi semalam.

"Sejak petang semalam (kelmarin) hingga pukul 11 pagi ini (semalam) pasukan keselamatan terlibat dalam beberapa pertempuran di Kampung Tanjung Batu dan sekitar Kampung Tanduo," kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam.

Ismail bagaimanapun enggan mengesahkan status seorang Jeneral yang terbunuh ialah Azzumuddie yang merupakan adik kepada Sultan Sulu, Jamalul Kiram III.

"Setakat ini kita belum dapat mengesahkan identiti Jeneral yang terbunuh berikutan keadaan yang berisiko dan membahayakan anggota keselamatan bagi mengeluarkan mayat-mayat pengganas yang terbunuh," kata beliau. – Kosmo

HELAH PEMBERONTAK UNTUK LARI KE FILIPINA - PENGANALISIS PERANG



Tindakan kerajaan Malaysia menolak rayuan waris Kesultanan Sulu, Jamalul Kiram III supaya pasukan keselamatan negara yang menggerakkan Operasi Daulat menggencat senjata adalah satu tindakan yang terbaik.

Walaupun pengganas berkata untuk mengelakan daripada banyak nyawa terkorban tetapi itu dilihat seolah-olah satu helah untuk mereka lari semula ke pulau-pulau di Filipina.

Jika mereka khuatir banyak nyawa akan terkorban mereka perlu mengambil tindakan menyerah diri kepada kerajaan Malaysia bukannya meneruskan perjuangan dalam keadaan yang lemah.

Kerajaan Malaysia sebelum ini telah berunding lebih 3 minggu dengan pengganas sebelum terjadinya peperangan, oleh itu peraturan hak-hak asasi manusia sudah pun dilaksanakan oleh kerajaan Malaysia dengan begitu baik sekali.

Tiada sesiapa pun perlu mempertikaikan hak asasi manusia kepada pengganas yang yang tidak pernah mematuhi peraturan ini sehingga membunuh anggota keselamatan dengan begitu kejam sekali.

Tindakan kerajaan Malaysia adalah tegas dan wajar dengan memberi kata dua samada pengganas akan serah diri tanpa syarat atau mereka akan diperangi habis-habisan.

Kemungkinan besar pengganas Sulu mendapat dana daripada daripada individu tertentu dalam Malaysia sendiri kerana pengganas dilihat mempunyai kemudahan dan peralatan peperangan yang agak canggih.

Oleh itu dengan tindakan mengektradisi Jamalul Kiram III ke Malaysia untuk dibicarakan mungkin akan terbongkar siapa dalang disebalik pencerobohan ini.

Apa pun tahniah kepada pasukan keselamatan yang sanggup mempertaruhkan nyawa demi untuk mempertahankan bumi Malaysia daripada pengkhianat bangsa yang kini masih bebas.

Siapa Punca Perpecahan MNLF???


Perkara ni memang tak dapat kita nak nafikan dah beb. Sedangkan didalam Malaysia pun dia dok buat benda yang sama, kat luar pun apatahnya lagi.

Si Ketua Penipu tu memang banyak helah. Dia memang suka dengan taktik 'Pecah dan Perintah' ni. Dan perkara itu la yang dia buat selama hari ini.

Dia pecahkan UMNO supaya dia senang nak panjat tangga untuk duduk sebagai Timbalan Presiden. Habis semua orang ditebasnya. Tun Ghafar, Tengku Razaliegh.

Semua jadi mangsa dia. Hanya semata - mata dia ni GILA KUASA. Tu je hakikatnya. Sekarang dia buat pulak dalam PAS. Dia cetuskan huru hara dalam parti tu.

Habis semua kepimpinan PAS beramuk sesama sendiri. Yang Ulama, dia tolak ke tepi. Yang Pro Anwarinas, dia angkat dan dijulang tinggi supaya senang dia nak kawal.

Pun orang masih tak sedar jugak ke? Dah memang hakikatnya bahawa Si Ketua Penipu tu kuat menipu. Dan dia memang tak kenal mangsa. Jadi, tak heran la kalau dalam kalangan MNLF pun boleh berpecah belah angkara Si Ketua Penipu tu!!!
Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) mengutuk keras keganasan yang dilakukan pengganas Sulu di Lahad Datu dan Semporna di Sabah, kata pengerusinya Muslimin Sema.


Muslimin, yang dilantik sebagai pengerusi badan pembuat keputusan tertinggi pertubuhan itu, Jawatankuasa Pusat MNLF, pada 2008, berkata Nur Misuari hanya seorang anggota biasa jawatankuasa itu dan tidak mempunyai pengaruh dalam MNLF.

MNLF, katanya, menganggap rakyat Sabah dan Malaysia sebagai saudara mereka.

"Kami (MNLF) tidak menyokong apa yang sedang berlaku di Sabah (pencerobohan dan tindakan pengganas). Kami menolaknya. Kejadian di Sabah dicetuskan untuk memecahbelahkan sesama kita.



"Ia juga dilakukan untuk memutuskan ikatan antara Sabah dan selatan Filipina dan antara Malaysia dan Filipina. Mereka ingin memusnahkan ikatan itu (antara rakyat)," katanya dalam temu bual ekslusif dengan Bernama melalui telefon dari Manila.

Diminta mengulas tentang kenyataan Misuari baru-baru ini bahawa MNLF bersedia menghantar pejuang bersenjatanya ke Sabah untuk membantu pengganas Sulu, Muslimin berkata beliau kecewa dengan kenyataan bekas pemimpin MNLF itu

SUMBER

VIDEO Terkini: Ops Daulat Lahad Datu, Hari Ketiga



 Lahad Datu, Dato' Seri Najib Razak tiba di Felda Sahabat, Lahad Datu dengan menaiki helikopter dari Tawau untuk meninjau kawasan operasi Ops Daulat..

Hishammuddin berkata beliau yakin kehadiran Najib akan memberi semangat baharu kepada semua anggota pasukan keselamatan yang terlibat dalam Op Daulat, terutama setelah apa yang dilalui sepanjang operasi itu.
"Kalau diikutkan kehendak perdana menteri sejak hari pertama lagi beliau sudah mahu turun ke sini," katanya dalam sidang akhbar bersama Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Hishammuddin berkata Najib dijadual memantau perjalanan dan akan diberi taklimat perkembangan terkini operasi.

"Secara peribadi saya dan Zahid cukup menunggu kehadiran beliau. Sebelum ini kami hanya menghubungi perdana menteri melalui telefon dan hari ini beliau sendiri turun untuk melihat sendiri keadaan di lapangan," katanya.

Menjelas lanjut, Ahmad Zahid berkata selain bertujuan memantau perjalanan operasi dan memberi semangat kepada pasukan keselamatan, kedatangan Najib adalah untuk melihat kelengkapan logistik dan kebajikan anggota bertugas.

"Empat faktor ini yang menjadi latar belakang lawatan perdana menteri ke lapangan," katanya.
Beliau berkata ini bukan kali pertama Najib turun ke 'ground zero' kerana beliau yang pernah menjadi menteri pertahanan selama 14 tahun, telah ke Bosnia and Herzegovina, Timor Leste, Lubnan dan yang terakhir ke Gaza.

Dalam sidang media itu Ahmad Zahid turut mengedarkan beberapa keping gambar berhubung operasi susulan dan penggeledahan yang dijalankan anggota keselamatan di Kampung Tanduo..

Terkini - Kronologi Selepas Hari Ketiga Pencerobohan Pengganas Sulu


Sebuah helikopter Nuri berlepas dari Kolej Integrasi Ilmu berhampiran Kampung Tanduo, lokasi pasukan keselamatan melancarkan serangan ofensif ke atas penceroboh kumpulan bersenjata di Lahad Datu.

5 Mac (7 pagi) - Pasukan keselamatan melancarkan serangan menggunakan jet pejuang F18 dan Hawk ke atas penceroboh bersenjata Filipina di Kampung Tanduo, Lahad Datu, Sabah diikuti tindakan susulan dan penggeledahan oleh pasukan tentera dan polis di sekitar kampung itu.

5 Mac (8 pagi) - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan mesti mengambil tindakan yang sewajarnya bagi menjaga maruah dan kedaulatan negara sebagaimana yang dituntut rakyat memandangkan usaha kerajaan mengelakkan pertumpahan darah di Lahad Datu tidak berjaya.

Anggota Polis dari Cawangan Jenayah Berat Ibu Pejabat Polis Kontinjen Sabah (IPK) membawa dua suspek yang berjaya ditahan ketika "Ops Daulat" di sebuah ladang sawit di sini. Dalam operasi itu polis berjaya menahan empat lelaki dipercayai mempunyai kaitan dengan kumpulan penceroboh untuk di soal siasat.

5 Mac (4 petang) - Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar memberitahu sidang akhbar operasi susulan dan penggeledahan diteruskan kerana percaya masih ada musuh di kawasan itu.

6 Mac (11 pagi) - Ketua Polis Negara sahkan kumpulan penceroboh mula menyamar dengan berpakaian seperti orang awam untuk melepaskan diri daripada kepungan pasukan keselamatan.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menunjukkan gambar anggota pengganas Sulu yang mati dalam "Ops Daulat" pada sidang media di Felda Beach Resort di sini. Turut sama Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein (kanan). Sebanyak tiga belas mayat pengganas bersenjata ditemui di Kampung Tanduo dalam operasi susulan dan penggeledahan hari ini selepas gerakan ofensif dilancar pasukan keselamatan negara terhadap kubu kumpulan penceroboh di kampung itu.


6 Mac (4 petang) - Hari kedua Op Daulat: Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam sidang media bersama Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengesahkan seorang anggota kumpulan penceroboh ditembak mati dan sembilan mayat ditemui di dalam lubang di kawasan ladang dekat Kampung Tanduo.

6 Mac - Beberapa keping gambar Op Daulat yang dirakam pasukan keselamatan diedar kepada media, antaranya mayat pengganas di dalam sebuah lubang.

6 Mac - Pengerusi Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF), Al-Haj Murad Ebrahim mengakui kumpulan pemberontak terbesar di Filipina itu tidak terlibat dalam konfrontasi antara penceroboh bersenjata Sulu dan pasukan keselamatan Malaysia di timur Sabah.


6 Mac (6 petang) - Berlaku tembak menembak antara anggota keselamatan dan kumpulan pengganas di tiga lokasi di kampung Tanjung Batu, Lahad Datu pada kira 4.15 petang semasa operasi susulan dan penggeledahan.

7 Mac (7 pagi) - Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib berkata pasukan keselamatan mengadakan kepungan di laut dan di darat untuk mengekang bekalan makanan dan persenjataan sampai kepada pihak musuh.

7 Mac - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tiba di Sabah dan bertemu pemimpin masyarakat kaum Suluk di Tawau; turut menyatakan kerajaaan tidak sangsi terhadap kesetiaan etnik itu berikutan insiden pencerobohan tersebut.

7 Mac (15.50 petang) Perdana Menteri mengumumkan pada sidang media di Felda Sahabat pembentukan Kawasan Keselamatan Khas di pantai timur negeri ini, yang merangkumi daerah Kudat, Tawau, Kunak, Sandakan dan Lahad Datu.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika tiba di Komtek Sahabat 16 Batalion 17 Pasukan Gerakan Am (PGA) dekat sini.

- Najib berkata penceroboh Filipina di Sabah perlu letak senjata tanpa syarat sebelum tawaran gencatan senjata dipertimbangkan.

- Najib umum tambahan lima batalion anggota pasukan keselamatan untuk ditempatkan di kawasan keselamatan khas di timur Sabah.

- Najib berkata Op Daulat akan diteruskan sehingga penceroboh di Sabah meletakkan senjata tanpa syarat.

- Perdana Menteri beri amaran kepada mana-mana pihak jangan pandang ringan iltizam rakyat dan kerajaan mempertahankan bumi Sabah sebagai sebahagian dari Malaysia selama-lamanya.

7 Mac (5.30 petang) - Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata seorang musuh terbunuh dalam Op Daulat di Tanjung Batu semalam manakala 31 lagi, termasuk seorang berpangkat jeneral terbunuh hari ini.


7 Mac - Sehingga pukul 7 petang, seramai 52 penceroboh maut sejak insiden pencerobohan di Lahad Datu dan Semporna.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget