Pages

Moh Follow ANAK JATI MALAYA

AMARAN ANAK JATI MALAYA

~Penulisan, foto, grafik dan lain-lain imej yang dipaparkan dalam blog ANAK JATI MALAYA ini adalah merupakan pandangan peribadi sebagai rakyat Malaysia yang bebas bersuara dan tidak mewakili mana-mana pihak

~Pengurusan blog tidak akan bertanggungjawab atas sebarang tuntutan, kerugian, kelemahan dan ketidakpuashatian mana-mana pihak yang bakal terjadi disebabkan artikel yang disiarkan di sini.
Terima Kasih.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║▌║█
█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║▌║█
© ΘRIGINAL AJM PRΘFILE
✔ Verified Θfficial by BLOGGER
© Profile Θriginal & Θfficial®
Real ██████████ 1ΘΘ%

Tuesday, 19 March 2013

Pelajar Tingkatan Empat Dijumpai Mati Tergantung ???



“Saya dakap seerat-eratnya sebaik melihat dia (arwah) tergantung, dengan harapan dia masih selamat, tetapi meninggal dunia beberapa minit selepas itu.” kata Che Mat Daud, 65, bapa kepada pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Chiku 2, yang mati tergantung, petang kelmarin.

Kejadian berlaku kira-kira jam 6 petang di rumahnya di Tanah Rancangan Felda Chiku 2, ketika pelajar tersebut berada dalam bilik tidur seorang diri.

Che Mat berkata, dia menyedari kejadian berkenaan ketika terdengar jeritan kuat daripada abang mangsa, Mohamad, 22, yang terkejut melihat adiknya tergantung dalam bilik tidur.

Katanya, ketika itu dia baru pulang dari bekerja sebagai tukang rumah dan mangsa bersama abangnya sahaja yang berada di rumah.

“Saya pulang dari kerja, terus menunaikan solat Asar dan keluar semula dari rumah untuk membersihkan kereta sambil memeriksa bateri kerana ingin ke luar lagi.

“Ketika sedang melakukan kerja, saya terdengar suara kuat abang mangsa yang menjerit, lalu saya bergegas naik ke rumah menuju ke bilik,” katanya.

Menurut Che Mat yang juga peneroka Felda, hanya beberapa minit selepas dia memotong tali yang menjerut leher anaknya, terus meninggal dunia dan gagal diselamatkan.

“Setahu saya, dia (arwah) tidak bercinta dengan mana-mana budak perempuan hingga sanggup bertindak demikian, tetapi yang saya tahu dia berkeadaan muram selepas kemalangan jalan raya sejak lima bulan lalu,” katanya.

Che Ma berkata, arwah pernah terbabit dengan kemalangan jalan raya apabila motosikal ditunggangi dirempuh sebuah kereta dan kepalanya terhantuk di permukaan jalan.

“Bermula dari situ, dia anak bongsu daripada 13 beradik, tidak lagi ceria dan kerap berkurung dalam bilik, tetapi dia memang bersedia untuk bersekolah semula di tingkatan lima apabila persekolahan dibuka Januari ini,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Saiful Bahri Abdullah ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian dan motifnya dalam siasatan.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Gua Musang (HGM) untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarganya untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Tanah Rancangan Felda Chiku 2, pagi semalam. – SINAR HARIAN

Terbaru !!!Pemalsuan Titah DYMM Raja Nazrin,Baginda Dukacita !!!


Pemangku Raja Perak, Raja Dr Nazrin Shah dukacita dengan tindakan parti politik tertentu yang memanipulasi kandungan dan mesej bersumberkan titahnya untuk kepentingan politik. 
Baginda bertitah, ia dizahirkan dan diolah semula dalam nada dan bentuk yg memberi implikasi seolah-olah kata-kata itu dizahirkan secara langsung oleh baginda untuk meningkatkan pengaruh politik tertentu dan merendahkan lawan politiknya. 

"Perbuatan itu telah memberikan gambaran tidak betul dan boleh menimbulkan salah faham di kalangan sebahagian besar rakyat, seolah-olah Beta secara langsung telah menzahirkn sokongan terbuka kepada kumpulan politik tertentu dan pada masa sama memperkecilkan kumpulan politik lain.



"Sebarang perbuatan yang mengaitkan nama dan batang tubuh Beta untuk meraih sokongan politik, sebenarnya boleh disifatkan mengheret istana ke dalam kancah politik kepartian serta boleh dianggap melanggar tatasusila serta kesopanan adab dan tertib berpolitik secara berhemah," titahnya ketika menyempurnakan istiadat meletak kerja sempena sambutan Hari Keputeraan ke-85 ayahanda baginda Sultan Perak, Sultan Azlan Shah di istana iskandariah di sini. 

Sementara itu, Raja Nazrin turut mengumumkan atas perkenan ayahanda baginda, Yayasan Sultan Azlan Shah akan memberi sumbangan RM100,000 kepda tabung Ops Daulat, manakala setiap Ahli Dewan Negara Perak bersetuju menyumbang RM500 kepada tabung sama. - BH


SUMBER

Terkini !!! Lanun Sulu didapati buta Sejarah ???



Jamalul Kiram III, ketua lanun Sulu telah mengarahkan lanun-lanun Sulu agar meneruskan serangan dan melakukan kekacauan di Sabah. Walaupun angkatan tentera Malaysia, Filipina dan Indonesia memperkemaskan kerjasama dan mula menyekat keluar masuk lanun-lanun Sulu, nampaknya mereka masih mahu bercakap besar dan bermegah-megah kononnya Amerika Syarikat berada di belakang mereka dengan Anwar Ibrahim sebagai dalangnya untuk Asia Tenggara membabitkan Malaysia.

Amerika Syarikat sedang mengintai dan mencari-cari tempat untuk membina penempatan serta pangkalan tentera laut serta udara bagi menyaingi dan mengawasi China yang sekarang merupakan penjual dan pedagang senjata ketiga terbesar dunia selepas Amerika Syarikat dan Russia.

Selepas penutupan Pangkalan Laut Teluk Subic dan Pangkalan Udara Clarke di Filipina, Amerika Syarikat amat memerlukan sebuah kawasan seperti Sabah untuk pangkalan tentera mereka.

Lagi KLIK SINI

Terkini !!! Pengganas Sulu terperangkap dengan Percaturan Sendiri !!!



Biarpun berpengalaman dalam peperangan gerila di selatan Filipina sejak 1899, taktik gerila pengganas dari Sulu yang menceroboh pesisir pantai Lahad Datu sejak 12 Feb lepas, tidak mampu melumpuhkan pertahanan negara.

Sebaliknya pasukan keselamatan negara terutama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang juga telah lama menggunakan taktik serangan gerila termasuk ketika berhadapan ancaman komunis antara 1984 dan 1989, berjaya melumpuhkan kumpulan militan itu.

"Keampuhan taktik gerila pengganas menceroboh negara dan kini berkubu di Tanjung Batu tidak mampu menandingi taktik pasukan keselamatan di negara ini. 

"Ini dibuktikan dengan jumlah pengganas yang ditembak mati sehingga kini mencecah 62 orang," kata Panglima Medan Tentera Darat Lt Jen Datuk Seri Zulkiple Kassim.

Zulkiple berkata taktik ATM itu sentiasa dipertingkat dan diperkemas dengan pelbagai latihan dan penambahan inventori aset pertahanan bagi memastikan kedaulatan negara sentiasa dijaga.

"Kita satu-satunya negara di dunia ini yang memenangi peperangan dengan komunis melalui taktik gerila," katanya.

Dalam Operasi Daulat, Panglima Angkatan Tentera Jen Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin pula berkata pasukan keselamatan menggempur dengan melancarkan serangan mortar dan senjata berat ke arah musuh sebelum memasuki kawasan kubu mereka untuk penggeledahan dan mencari musuh.

"Taktik ini diguna bagi memastikan keselamatan anggota kerana selain cabaran keadaan bentuk muka bumi seperti hutan, paya dan ladang, musuh yang mahir dengan kawasan ini, menggunakan taktik gerila penembak tepat," katanya.

Antara persenjataan musuh ialah rifel Garand dan M-16 yang diguna penembak tepat dan tembakan curi kerana senjata itu mempunyai jarak tembakan sejauh 550 meter. 

Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS), yang diperkenalkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak empat tahun lalu, turut menyumbang kepada kejayaan Operasi Daulat untuk membanteras pengganas itu.

Perkara itu diakui Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar apabila tahap keselamatan di pantai timur Sabah dapat dipulihkan kepada tahap normal, hanya dalam tempoh dua minggu Operasi Daulat dijalankan.

Kejayaan Operasi Daulat juga dapat dilihat apabila 107 ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) dan 241 orang ditahan kerana memasuki zon merah kawasan operasi dan pelbagai kesalahan.

Ismail berkata di bawah NBOS, pasukan keselamatan dapat menyegerakan penggemblengan pelbagai aset daripada pelbagai agensi keselamatan dan membantu ke arah pelaksanaan Kawasan Keselamatan Khas Sabah (ESSCOM), yang meliputi 1,400 kilometer kawasan pantai timur negeri ini.

Pembentukan Kawasan Keselamatan Khas Sabah diumum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 7 Mac untuk menjaga kedaulatan dan keselamatan kawasan pantai timur negeri itu, yang merangkumi daerah Kudat, Tawau, Kunak, Sandakan
dan Lahad Datu, yang akan menjadi pusat pemerintahan ESSCOM.

Sejak krisis pencerobohan Lahad Datu, 12 Feb lepas, sembilan anggota pasukan keselamatan terkorban manakala seorang anggota tentera maut dalam kemalangan jalan raya ketika menyertai konvoi Operasi Daulat - BERNAMA

Terbaru !!! BUDAK UiTM HALAU ANJING-ANJING PAKATAN DARI DATARAN CENDEKIA!!


SUMBER DARI JAWABERNAM


SEMALAM, di UiTM Shah Alam telah berlaku nya sedikit kekecohan akibat tindakan kumpulan pelajar luar yang dibawa masuk untuk berceramah di Dataran Cendekia. Puak pakatan nampaknya dah main busuk dengan menghantar mahasewel mereka untuk menghasut pelajar membenci kerajaan.

Kesian...Mereka semua di halau macam anjing kurap. Apabila dihalau, mula lah mereka menyalahkan kononnya UMNO telah menghantar orang untuk menghalau mereka. 

Untuk makluman puak mahasewel sekalian, UMNO tak pernah hantar orang halau anjing macam korang. Yang halau tu semua pelajar UiTM yang tak mahukan politik kotor dari pakatan. Universiti adalah tempat belajar bukan tempat untuk berpolitik. 

Sebagai salah seorang bekas pelajar UiTM, aku nasihatkan korang cermin dulu muka tu. Pergi belajar kasi habis dulu, jangan nak berpolitik sangat sampai diri sendiri terkandas.

Terkini !! Askar Malaysia siap siaga serangan Gerila Filipina???



Biarpun berpengalaman dalam peperangan gerila di selatan Filipina sejak 1899, taktik gerila pengganas dari Sulu yang menceroboh pesisir pantai Lahad Datu sejak 12 Feb lepas, tidak mampu melumpuhkan pertahanan negara.

Sebaliknya pasukan keselamatan negara terutama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang juga telah lama menggunakan taktik serangan gerila termasuk ketika berhadapan ancaman komunis antara 1984 dan 1989, berjaya melumpuhkan kumpulan militan itu.

"Keampuhan taktik gerila pengganas menceroboh negara dan kini berkubu di Tanjung Batu tidak mampu menandingi taktik pasukan keselamatan di negara ini.

"Ini dibuktikan dengan jumlah pengganas yang ditembak mati sehingga kini mencecah 62 orang," kata Panglima Medan Tentera Darat Lt Jen Datuk Seri Zulkiple Kassim.

Zulkiple berkata taktik ATM itu sentiasa dipertingkat dan diperkemas dengan pelbagai latihan dan penambahan inventori aset pertahanan bagi memastikan kedaulatan negara sentiasa dijaga.

"Kita satu-satunya negara di dunia ini yang memenangi peperangan dengan komunis melalui taktik gerila," katanya.

Dalam Operasi Daulat, Panglima Angkatan Tentera Jen Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin pula berkata pasukan keselamatan menggempur dengan melancarkan serangan mortar dan senjata berat ke arah musuh sebelum memasuki kawasan kubu mereka untuk penggeledahan dan mencari musuh.

"Taktik ini diguna bagi memastikan keselamatan anggota kerana selain cabaran keadaan bentuk muka bumi seperti hutan, paya dan ladang, musuh yang mahir dengan kawasan ini, menggunakan taktik gerila penembak tepat," katanya.

Antara persenjataan musuh ialah rifel Garand dan M-16 yang diguna penembak tepat dan tembakan curi kerana senjata itu mempunyai jarak tembakan sejauh 550 meter.

Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS), yang diperkenalkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak empat tahun lalu, turut menyumbang kepada kejayaan Operasi Daulat untuk membanteras pengganas itu.

Perkara itu diakui Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar apabila tahap keselamatan di pantai timur Sabah dapat dipulihkan kepada tahap normal, hanya dalam tempoh dua minggu Operasi Daulat dijalankan.

Kejayaan Operasi Daulat juga dapat dilihat apabila 107 ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) dan 241 orang ditahan kerana memasuki zon merah kawasan operasi dan pelbagai kesalahan.

Ismail berkata di bawah NBOS, pasukan keselamatan dapat menyegerakan penggemblengan pelbagai aset daripada pelbagai agensi keselamatan dan membantu ke arah pelaksanaan Kawasan Keselamatan Khas Sabah (ESSCOM), yang meliputi 1,400 kilometer kawasan pantai timur negeri ini.

Pembentukan Kawasan Keselamatan Khas Sabah diumum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 7 Mac untuk menjaga kedaulatan dan keselamatan kawasan pantai timur negeri itu, yang merangkumi daerah Kudat, Tawau, Kunak, Sandakan
dan Lahad Datu, yang akan menjadi pusat pemerintahan ESSCOM.

Sejak krisis pencerobohan Lahad Datu, 12 Feb lepas, sembilan anggota pasukan keselamatan terkorban manakala seorang anggota tentera maut dalam kemalangan jalan raya ketika menyertai konvoi Operasi Daulat
Salah sebuah kereta perisai berantai tentera, ACV Adnan bersedia untuk memasuki kawasan operasi bagi memburu pengganas dari Sulu dalam Ops Daulat, di sini, hari ini.

Sementara itu empat pertempuran berlaku antara pengganas dan pasukan keselamatan yang menjalankan operasi menggeledah dan menjejaki musuh di kawasan Tanjung Batu, di sini semalam.
Tiada kecederaan dilapor dalam empat pertempuran antara 8.05 pagi hingga 5 petang itu, kata Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib hari ini.

Beliau berkata dalam operasi semalam, pasukan keselamatan turut menahan tiga lagi individu di Sandakan kerana disyaki mempunyai kaitan dengan pengganas, menjadikan jumlah tahanan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah
Khas) 2012 (SOSMA) kini 107 orang.

Segala laporan siasatan telah siap dan kesemua mereka akan didakwa di mahkamah dalam tempoh terdekat, katanya pada sidang akhbar bersama Panglima Satu Divisyen Infantri Tentera Darat, Mej Jen Datuk Ahmad Zaki Mokhtar di markas operasi Felda Sahabat 16, dekat sini hari ini.

Hamza berkata operasi menggeledah, menjejaki musuh dan membersih kawasan kubu pengganas di Tanjung Batu dijangka selesai hari ini dan pihaknya percaya bilangan pengganas yang tinggal, kurang daripada 50 orang.

Sementara itu, Ahmad Zaki berkata pasukan keselamatan turut menggunakan 12 kereta perisai berantai Adnan yang mampu bergerak dalam pelbagai bentuk muka bumi.

"Kami yakin dengan tahap mobiliti, daya perlindungan dan kemampuan kereta perisai kami dalam melancarkan Operasi Daulat," katanya.

Krisis pencerobohan pengganas dari Sulu sejak 12 Feb lepas mengorbankan sembilan anggota pasukan keselamatan manakala seorang anggota tentera maut dalam kemalangan jalan raya ketika menyertai konvoi Operasi Daulat.

Seramai 62 pengganas ditembak mati dan 241 orang ditahan kerana memasuki zon merah kawasan operasi dan pelbagai kesalahan lain.

Terbaru !!! Komando Bersumpah ???



Inilah barisan kita,yang rela berjuang demi Agama Bangsa dan Negara.

1. Sebagai seorang anggota Tentera Malaysia, saya sanggup berkorban untuk mempertahankan kedaulatan Negara.

2. Saya akan sentiasa merasa megah dan tampan sebagai seorang anggota tentera Malaysia.

3. Saya akan sentiasa percaya kepada tuhan serta taat setia kepada Yang Di Pertuan Agong, Pasukan dan Ketua.

4. Saya akan sentiasa patuh pada undang-undang Negara serta membantu dalam pelaksanaannya.

5. Saya akan mengutamakan kepentingan Negara daripada keperluan peribadi sendiri.

6. Saya akan sentiasa bersikap sopan, ikhlas dan jujur.

7. Saya akan sentiasa menghormati kepercayaan serta tradisi dan adat resam bangsa-bangsa lain dalam masyarakat Malaysia.

8. Saya akan sentiasa membantu rakan-rakan seperjuangan saya dan memimpin mereka jika saya yang terkanan sekali dalam masa yang genting

9. Jika saya ditawan saya akan terus menentang dengan seberapa daya upaya dan apa sahaja cara yang sesuai.

10. Saya tidak akan sekali-kali menyerah diri selagi saya masih ada kemampuan untuk menentang.

11. Sekiranya saya disoal siasat saya akan memberi tahu nombor tentera, pangkat dan tarikh lahir sahaja dan tidak sekali-kali maklumat-maklumat yang boleh mengancam atau mendatangkan akibat buruk kepada Negara, pasukan, ketua dan rakan-rakan saya.

12. Saya akan mengharumkan nama Bere Hijau dan juga rakan-rakan seperjuangan yang memakainya hingga akhir hayat saya.

SUMBER

Terkini !!! Rahsia Kisah 50 sen Komando didedahkan !!!



Seluruh Filipina terkejut dengan kisah 50 sen yang diserahkan oleh komando Malaysia kepada seorang budak kecil yang ketika itu berada di hadapan rumah Kiram. Ketika itu gambar jarak dekat rumah Kiram diambil oleh komando Malaysia.

Tahukah anda kisah setem Malaysia di Kompleks Pertahanan Udara Singapura?


"Malaysia has quietly shown Singapore over how weak it security is. Malaysia has slapped the Singapore armed forces in ways that caused it to come unstuck. The most dramatic was when Malaysia's Commandos invaded Singapore high security air missiles base in Bukit Batok overlooking the Straits of Johore and pasted Malaysian stamps on the missiles and replaced the Singapore flag on the Commanding officer's table with the Malaysian flag. Several Singapire officers resigned oe were reassigned or demoted. The major who carried it out, who is known by his nickname, Sam , is still around and in the business"

Angkatan Tentera Malaysia mempamerkan kekuatan secara senyap apabila berjaya menceroboh Pengkalan Udara Singapura di Bukit Batok dengan menampal Stamp Malaysia pada misil dan menukarkan bendera Singapura kepada bendera Malaysia di atas meja Pegawai Memerintah Pasukan itu di Singapura.

Lagi KLIK SINI

Terkini !!! Lagi 4 Pertempuran berlaku !!!



Keadaan keselamatan di Daerah Lahad Datu selamat dan terkawal.

Operasi pembersihan di kawasan Tanjung Batu masih lagi diteruskan manakala bagi kawasan Kampung Tanduo dan Sungai Nyamuk, operasi pembersihan telah selesai dijalankan.

4 pertempuran berlaku semalam, namun tiada kemalangan atau kecederaan di kedua-dua pihak.

Statistik terkini jumlah tangkapan yang disiasat di bawah SOSMA 2012 adalah seramai 104 tangkapan manakala tangkapan di bawah Akta Imigresen seramai 245 orang. Jumlah mayat pengganas yang berjaya dibawa keluar adalah seramai 28 orang dan jumlah pengganas yang ditembak mati seramai 62 orang. Jumlah yang meninggal dari pasukan keselamatan adalah seramai 9 orang manakala jumlah kecederaan adalah seramai 9 orang.


Terkini !!! Orang yang terawal melihat orang Sulu berjaya Dikesan???


Agak-agak kome la kan siapa agaknya terawal berjaya ‘menghidu’ kehadiran puak pengganas militan Sulu di sini?


awapannya ada pada dua orang anggota polis bantuan FELDA yang ketika itu sedang memancing ikan kira-kira pukul 4 pagi berhampiran Kampung Tanduo yang terletak tidak jauh dari Felda Sahabat. Mereka berdua ketika itu sedang bercuti.

Ketika sedang leka memancing, mereka ternampak sekumpulan lelaki bersenjata itu tiba dengan bot panjang, lengkap berpakaian celoreng.

Menyedari kehadiran ramai lelaki yang ‘mencurigakan’ di kawasan tersebut, anggota polis bantuan FELDA berkenaan berjaya menyusup keluar dari situ dan memaklumkan apa yang mereka saksikan kepada pihak polis, tanpa langsung disedari oleh pengganas yang rata-ratanya bersenjata api.

Tindakan berani anggota berkenaan tidak berakhir di situ, khidmat pasukan polis FELDA juga kemudiannya terus digunakan untuk menjejaki mereka yang terlibat.

Bagi Ketua Polis Bantuan FELDA, Datuk Jalaluddin Ibrahim, beliau menghargai tindakan berani pegawai dan anggotanya walaupun mereka berhadapan dengan risiko yang sangat besar.

Lagi KLIK DISINI

Terkini !!Askar terus kawal ketat perairan Lahad Datu???



Pasukan keselamatan mengawal ketat perairan Lahad Datu, terutama di Tungku terhadap pencerobohan.

Satu perjalanan bersama  Bot Peronda 'PAC 51' pasukan polis marin ke Kampung Tanduo dan Kampung Tanjung Batu mendapati bahawa kawasan dikawal sepenuhnya oleh polis marin dan tentera laut.

Marin dan beberapa bot tentera laut juga dilihat di kedua-dua kawasan, memantau sebarang pergerakan dan aktiviti.

Masjid lama di Kampung Tanduo yang telah digunakan oleh pengganas bersenjata sebelum ini didapati kosong dan tiada pergerakan dikesan.

Sementara itu, di Kampung Tanjung Batu, beberapa rumah telah dibakar oleh pengganas, juga sunyi dan tiada pergerakan dikesan.

Menurut pegawai operasi marin, rondaan dijalankan pada setiap masa secara bergilir untuk memastikan keselamatan rakyat di kawasan tersebut. Beliau menambah bahawa semua pasukan keselamatan sentiasa bersedia untuk apa jua keadaan.

Terkini !!!Perisai Siap Sedia Gegar Kubu Pengganas??



Pasukan keselamatan yang masih meneruskan misi Ops Daulat di sini menerima tambahan kekuatan dengan kehadiran kereta perisai berantai dalam usaha membantu dan memperkukuhkan penguasaan di gugusan Kampung Tanjung Labian di sini.

Kereta perisai berantai jenis ACV-300S Adnan itu dilihat memasuki kawasan Felda Sahabat pada pukul 4.20 petang selepas mengharungi perjalanan jauh kira-kira 300 kilometer dari Tawau.

Sebanyak 17 buah kereta perisai berantai termasuk sebuah untuk tujuan perubatan memasuki kawasan Felda Sahabat dengan diiringi 17 buah trak tentera berkekuatan 200 anggota.

Difahamkan, kesemua kenderaan yang tiba di Tawau pada pukul 9 pagi semalam merupakan kenderaan yang berpengkalan di Pangkalan Tentera Gemas, Negeri Sembilan.

Panglima I Divisyen, Mejar Jeneral Datuk Ahmad Zaki Moktar berkata, kereta perisai berantai itu dibawa dari Semenanjung bagi membantu pasukan keselamatan dalam Ops Daulat.

“Kereta perisai berantai juga bertujuan untuk mengawasi gugusan Kampung Tanjung Labian selepas operasi tamat kelak,” kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam.


Terkini !!! Lagi Penyagak Berjaya Dicekup ???



Polis Daerah Sandakan menahan tiga lelaki yang mencurigakan di Kampung Sim-Sim di sini, pada Isnin selepas menerima laporan daripada penduduk kampung itu.

Ketua Polis Daerah Sandakan ACP Rowell Marong berkata, ketiga-tiga suspek ituditahan pada 3 petang Isnin mengikut Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkahKhas) 2012.

"Identiti ketiga-tiga suspek belum dikenal pasti dan sejauh mana penglibatan mereka dengan kes pencerobohan di Lahad Datu.

"Bagaimanapun ketika ditahan, mereka tidak memiliki senjata berbahaya atau senjata api," katanya ketika dihubungi Bernama.

Rowell turut memohon kerjasama penduduk di daerah ini agar tidak sama sekali mempercayai khabar angin atau membuat andaian dan menokok tambah cerita yangmempunyai hubung kait dengan aspek keselamatan.

Sebaliknya, beliau berkata sekiranya penduduk mempunyai sebarang maklumat,mereka diminta segera menghubungi balai polis berhampiran.

Sementara itu, tinjauan Bernama di Kampung Sim-Sim petang tadi mendapati beberapa anggota polis mengadakan kawalan di kampung itu yang merupakan antara perkampungan yang didirikan di atas air, di daerah ini. - BERNAMA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget