Pages

Moh Follow ANAK JATI MALAYA

AMARAN ANAK JATI MALAYA

~Penulisan, foto, grafik dan lain-lain imej yang dipaparkan dalam blog ANAK JATI MALAYA ini adalah merupakan pandangan peribadi sebagai rakyat Malaysia yang bebas bersuara dan tidak mewakili mana-mana pihak

~Pengurusan blog tidak akan bertanggungjawab atas sebarang tuntutan, kerugian, kelemahan dan ketidakpuashatian mana-mana pihak yang bakal terjadi disebabkan artikel yang disiarkan di sini.
Terima Kasih.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║▌║█
█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║▌║█
© ΘRIGINAL AJM PRΘFILE
✔ Verified Θfficial by BLOGGER
© Profile Θriginal & Θfficial®
Real ██████████ 1ΘΘ%

Saturday, 2 March 2013

Insiden Lahad Datu :Cina Dap gelarkan Wira Negara yang terbunuh 'Anjing'


Inilah anak anak didik parti berasaskan komunis chauvanis super racist dap..sama saja dengan perangai kit siang..

Cina dap sekarang ni langsung tak hormat orang Melayu..Malah dicacinya pula dengan perkataan yang cukup menghina..

Layakkah orang macam ni diberi kerakyatan..aku tak peduli la dia beranak kat melaka ke mana tempat dalam Malaysia sekali pun..

Kalau orang yang menjaga keselamatan dan kedaulatan tanah air si bangsat cina dap ni gelarkan sebagai anjing so apa lagi orang Melayu nak tunggu???

Cukuplah dengan berbagai bagai cacian orang Melayu terima dari cina dap ni.. sudah sampai masanya kita perlu bertindak..

Sahabat Blogger REZQEEN HILL Diugut Tembak



Malam tadi, dunia bloggers Pro BN dikejutkan dengan ugutan bunuh terhadap sahabat perjuangan media maya blogger REZQEEN HILL. Beliau diugut tembak oleh seseorang yang menggunakan nama Shah Ridzal Ibrahim dan bersama² rakan subahatnya Mohammad Saiful Bin Mansur dan Azizul Bin Mamat.

Bukan sengaja membesarkan cerita tetapi hal yang berlaku hari ini amatlah berlainan dari sebelumnya. Lihat di atas laporan Polis yang dibuat semalam.

Bukti Kukuh Penglibatan Nuar dalam Insiden Lahat Datu.



Memetik dari sumber Blog Belia Bangkit ,beliau dalam  entri yang bertajuk BONGKAR!!!!! Bukti Kukuh Penglibatan Anwar Al Juburi Di Sebalik Krisis Di Lahad Datu mendedahkan siapa yang sebenarnya yang terlibat dalam insiden Lahad Datu.

Menurutnya ,Bukan untuk menuding jari, bukan juga mencari kesilapan orang lain. Tetapi fakta serta bukti yang ada di depan mata, tak akan kubiarkan begitu saja. Ketika sedang melawat saudara (anggota tentera) yang pernah bertugas di lokasi krisis, aku mendapat sms yang meminta aku merujuk kepada link yang diberikan. Kandungannya, seperti yang aku kongsikan di bawah ini.

Menurut dari pada sumber Tuaran.tv didalam entrinya yang bertajuk Dalang Disebalik Pencerobohan Di Lahad Datu,beliau telah mengenalpasti dalang disebalik insiden tersebut.

Menurut sumber ,

Malaysian security forces have surrounded about 100 armed men believed to be from a breakaway rebel faction in the southern Philippines, Malaysian police and a government official said on Thursday, but a Philippine official said they were unarmed Filipinos who had been promised land. - Reuters, Thu Feb 14, 2013 4:20am EST

Macam yang aku highlight dalam petikan tu, HAD BEEN PROMISED LAND.. So, pencerobohan ni memang sesuatu yang dirancang or what? Konspirasi? My answer is YES.. Tapi siapa pula man behind the scenes yang menjanjikan tanah kepada penceroboh ni?





Another Philippine military officer said the men were followers of the heirs of the Sultan of Sulu - an island group off the southern Philippines - who had been invited to Sabah by a Malaysian opposition politician to discuss land issues.- Reuters, Thu Feb 14, 2013 4:20am EST

Dengan laporan akhbar Reuters ni, jelas kemasukan penceroboh ni ke Lahad Datu adalah untuk memenuhi undangan " seseorang " atas urusan yang belum selesai antara mereka.. Cuma mungkin lawatan itu terlalu awal dari tarikh yang " dijanjikan ", atau mungkin lawatan pada waktu yang tepat tapi dapat dihidu oleh Pihak Berkuasa..
 
Baca Lagi DISINI

Kisah Lahad Datu akan di Cerpenkan oleh seorang penulis Buku Sejarah tempatan??




Tidak dinafikan lagi bahawa kedatangan kumpulan itu telah membuat penduduk cemas dan segala aktiviti harian dihadkan. Kumpulan itu digelar sebagai Askar Diraja Kesultanan Sulu dan mereka tidak mahu rakyatnya berketurunan Sulu dihantar pulang ke negara asal. Mereka juga kini berada di Kampung Tandau, Labian di Lahad Datu memberi jaminan akan meninggalkan Sabah secepat mungkin dengan syarat tuntutan mereka dipenuhi.

Dianggarkan lebih 100 orang mendarat di pantai lahad datu menggunakan bot dan bersenjata. Pihak polis kini mengambil pendekatan ‘berhati-hati’ bagi menghadapi sebarang kemungkinan.

Pada ketika ini rundingan sedang berjalan dan diharap penduduk di sekitar Lahad Datu supaya tidak percaya pada khabar angin. Kumpulan itu difahamkan menggunakan bot pancung dan polis akan menyiasat bagaimana mereka berjaya memasuki negara ini. Selain itu, pihak polis yakin bahawa rundingan akan berjaya dilakukan secara aman agar dapat menghantar mereka keluar dari negara ini secepat mungkin.

16 Februari 2013

Kerajaan Filipina menggesa sekumpulan 100 warga negara itu yang bersenjata dan kini dikepung pasukan keselamatan Malaysia di pesisir pantai berhampiran Lahad Datu, Sabah pulang ke pangkuan keluarga masing-masing di tanah air mereka

Setiausaha Ketiga dan Naib Konsul Kedutaan Besar Filipina di Kuala Lumpur, Johann Veronica M. Andal berkata pasukan tentera dan polis negara itu kini memantau serta bertukar maklumat dengan rakan sejawatan mereka di Malaysia dalam usaha mencari penyelesaian segera insiden itu. Pada masa sama, rondaan dan langkah keselamatan lebih ketat dipertingkat diperairan Tawi-Tawi dan pulau bersebelahan.

17 februari 2013

Pencerobohan kumpulan bersenjata oleh 100 lelaki warga Filipina di Lahad Datu, Sabah yang bermula minggu lalu semakin menghampiri penghujungnya. Kumpulan berkenaan yang dikenali sebagai Tentera DiRaja Kesultanan Sulu dikatakan bersetuju untuk meninggalkan Sabah. Perkembangan itu dimaklumkan oleh Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib sebentar tadi.

Beliau bagaimanapun memberitahu, kumpulan itu ada meletakan syarat untuk bertemu dengan satu individu tertentu sebelum bergerak keluar. Polis Sabah enggan memberikan nama indvidu yang dimaksudkan itu.

Setakat ini, kerajaan Malaysia dan polis telah memperlihatkan tahap profesionalisme yang tinggi dalam menangani kes pencerobohan berkenaan dengan toleransi dan dialog berterusan.

18 Februari 2013 – Penceroboh TIDAK MAHU TINGGALKAN SABAH


Pengikut Sultan Sulu yang menceroboh masuk ke Sabah minggu lalu tidak akan meninggalkan negeri itu kerana mendakwa kawasan tersebut merupakan wilayah nenek moyang mereka, kata Sultan berkenaan pada Ahad berhubung insiden yang berlaku. Sultan Jamalul Kiram berkata kira-kira 400 pengikutnya termasuk 20 penembak – tetap bertegas untuk tinggal di tempat berkenaan walaupun mereka dikepung oleh pasukan keselamatan, serta desakan kerajaan Malaysia yang mahu kumpulan itu pulang ke Filipina

Mengapa kami harus meninggalkan rumah kami sendiri? Hakikatnya mereka (rakyat Malaysia) membayar sewa (kepada kami). Pengikut kami akan tinggal di Lahad Datu, Sabah. Tiada siapa akan dihantar pulang ke Filipina. Sabah ialah rumah kami,” katanya kepada pemberita di Manila

Kesultanan Islam yang berpangkalan di Selatan Filipina pernah mentakluki Borneo dan menerima pampasan nominal tahunan dari Malaysia di bawah satu perjanjian lama kerana memiliki Sabah. Kiram berkata beliau memutuskan untuk menghantar kumpulan pengikutnya ke Sabah selepas kesultanan itu dipinggirkan dalam satu rangka kerja perjanjian yang ditamatkan pada Oktober antara Manila dan kumpulan pemberontak Islam di selatan Filipina

Perjanjian itu membuka jalan perdamaian di selatan Filipina yang merupakan rumah kepada kumpulan minoriti masyarakat Islam dan sebahagian besar orang Kristian Jurucakap Kesultanan Sulu, Abraham Idjirani kemudian berkata adik kepada sultan, Raja Muda Abimuddin Kiram, yang mengetuai kumpulan ke Sabah telah menyatakan kepada beliau melalui telefon bahawa mereka akan tinggal di sana

Objektif untuk tinggal di Sabah adalah untuk selama-lamanya, dengan mengambilkira hak kedaulatan kami ke atas Sabah, katanya kepada AFP. Idjirani berkata terdapat kira-kira 400 pengikut Kesultanan Sulu, termasuk 20 orang yang membawa senjata

Pada Khamis, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata jumlah mereka yang bersenjata adalah 80 hingga 100 orang. Idjirani berkata kumpulan berkenaan tidak akan bertindak ganas namun mereka akan menentang jika ada provokasi

Kami mengiktiraf keupayaan Malaysia. Kami tidak mempunyai senjata dan keupayaan namun kami mempunyai kebenaran sejarah,” katanya sambil menambah bahawa kumpulan itu ‘sanggup mati demi mempertahankan hak nenek moyang mereka’. Idjirani berkata pembantu kanan Presiden Benigno Aquino telah menghubungi sultan dan mereka sedia menghantar surat kepada kerajaan Malaysia bagi pihaknya dalam urusan perundingan

21 Februari 2013

Kenyataan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar yang memaklumkan situasi di Lahad Datu di mana kumpulan bersenjata yang mendakwa sebagai Tentera Diraja Kesultanan Sulu menceroboh masuk di Kampung Tanduo masih terkawal Selain itu beliau berkata, isu tersebut akan diselesaikan secepat mungkin.

Kami mengharapkan penyelesaian dilakukan secara aman,” katanya kepada pemberita Ismail menyangkal dakwaan bahawa polis telah berlembut dengan penceroboh terbabit. Kami mahu mengelak sebarang pertumpahan darah…kami berjaya mengawal keadaan. Kami berharap isu tersebut diselesaikan segera,” katanya

1 Mac 2013 – LAHAD DATU KINI DALAM ZON PERANG !!

Bunyi tembakan kini turut kedengaran akibat dari gempur antara tentera Sulu dan Pihak Malaysia. Doakan segalanya dalam keadaan yang selamat. Diharap pihak pertahanan kita kuat untuk melawan serangan pihak musuh. Nantikan laporan yang menyusul seketika nanti.

Tembakan didengari di Felda Sahabat 17, Kampung Tanduo, Lahad Datu, Sabah, yang menjadi tempat kumpulan penceroboh selatan Filipina berkampung.

Ia berikutan tindakan pihak keselamatan Malaysia memasuki kawasan itu dipercayai untuk memulakan operasi menahan mereka setelah beberapa siri rundingan gagal dan tempoh pengusiran berakhir.

Info Terkini kematian


Dua komando polis terbunuh setelah terkena serangan mortar di Kampung Tanduo, yang menjadi kubu kumpulan penceroboh bersenjata dari selatan Filipina. Dua polis cedera dan kini dikejarkan di Hospital Lahad Datu.

Update 3.30 Petang

10 Anggota Penceroboh Terbunuh: ABS-CBNnews melaporkan jurucakap Abraham Idjirani sebagai berkata dia baru bercakap sendiri dengan adik Sultan Sulu Jamalul Kiram – Azzimudie Kiram – yang mengetuai kumpulan bersenjata di Lahad Datu itu. Azzimudie mengesahkan bahawa 10 lelaki terbunuh dan empat yang lain cedera dalam insiden tersebut.

“Dia melihat sendiri mayat-mayat tersebut,”  “Yang terbunuh termasuk seorang wanita.” Beliau mendakwa bahawa komando polis Malaysia telah menggunakan penembak tepat ke atas pengikut Azzimudie.

Update 4.36 Petang

Lahad Datu: Polis Diraja Malaysia (PDRM) menguatkuasakan perintah berkurung serta merta di seluruh pekan ini sebagai langkah berjaga-jaga bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini.

Update 6.55 Petang


Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib mengesahkan dua anggota keselamatan negara manakala 12 anggota kumpulan penceroboh dari Selatan Filipina terkorban dalam pertempuran antara dua kumpulan terbabit pagi tadi. Tiga anggota keselamatan turut disahkan tercedera dalam kejadian yang berlaku antara 20 hingga 30 minit pada jam 9.59 pagi.

Beliau juga mengesahkan kumpulan penceroboh itu melepaskan tembakan terlebih dulu ketika pihak berkuasa keselamatan sedang mengetatkan kepungan di lokasi persembunyian mereka di Kampung Tanduo. Hamzah turut mengesahkan pihaknya merampas beberapa senjata antaranya M-16, pelancar roket, peluru dan beg pakaian.

Lahad Datu kini berada dalam keadaan terkawal. 

Piramid di jumpai di bumi Kelantan?


Cube kome tengok gambr yang dibawah tu.Macam piramid di Mesir je kan.Hmmm mungkin betul kut...Yang peliknya PIRAMID memang tak pernah dijanji..tapi tiba-tiba muncul...n kome bandingkan gambar yang dibawah ni


Mungkin ini adalah tarikan pelancong terbaru hasil keupayaan PAS Kelantan...jom melancong..haha!

JENG-JENG---JEng.....haha

[tergegar] Azwan Ali akan bertanding calon bebas Pilihanraya PRU 13???



kahhhh-kahhhh gelak pecah perut. Tapi itu hak dia. Negara kita kan demokrasi setiap warganya berhak untuk mngundi dan menjadi calon. Tapi kalau pakai baju ukurlah dibadan sendiri..jangan ukur kat 'perdu nyok'. Korang layanlah petikan dari Mstar. Jangan lupa sediakan tisu....

Kerana percaya dengan pengaruh yang dimilikinya, pengacara dan selebriti terkenal, Azwan Ali menyatakan hasratnya untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

Beliau menegaskan, hasratnya untuk bertanding sebagai calon Bebas itu adalah benar dan bukan sekadar cakap-cakap kosong.

Azwan, 47, menegaskan yang beliau akan membuat keputusan kerusi manakah yang akan ditandingi selepas menilai maklum balas daripada para peminatnya.
"Ya... saya ada menulis beberapa kali di Twitter tentang hasrat untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum akan datang. Alhamdulillah maklum balas sangat menggalakkan.
"Buat masa ini saya tidak mahu bercakap apa-apa dahulu, kita lihat apabila tiba masanya nanti," katanya kepada mStar Online.

Azwan yang juga adik kepada Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali berkata, beliau tidak akan mencabar Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak sepertimana yang diperkatakan oleh ramai pihak dalam laman sosial.

Beliau juga tidak berhasrat untuk mewakili mana-mana parti sekiranya ada tawaran.
"Saya memang berhasrat untuk bertanding tapi bukanlah di Pekan sepertimana yang diperkatakan dan jauh sekali untuk mencabar Perdana Menteri," katanya lagi.
Jelas Azwan, hasratnya untuk bertanding itu dibuat selepas melihat semakin ramai golongan selebriti mula menyertai parti politik.

"Saya rasa saya ada pengikut saya sendiri. Jika kita lihat, ada juga calon Bebas yang kita tidak kenal langsung pun cuba untuk bertanding. Saya yakin saya ada pengaruh," katanya.
Jelas Azwan, jika perkara itu menjadi kenyataan dia mahu memperjuangkan nasib individu sepertinya selain bercita-cita untuk menjadi seorang pemimpin parti politik yang unik.

Mstar

Insiden Lahad Datu:Najib Iringin Jenazah


Takziah buat pejuang negara. Jasamu akan kami kenang sampai bila-bila. Buat keluarga mangsa, kami ucapkan takziah dan banyakkan bersabar. 

Sesungguhnya mereka yang menjadi mangsa kepada penceroboh bangsa moro ini pahlawan yang kental dan berani.

Semoga mereka berdua di tempatkan bersama dengan para pejuang Islam di sana. Al- Fatihah..

[Wajib READ] ]Isu Lahad Datu:Media Filipina fitnah pejuang Malaysia?


Media Filipina melaporkan bahawa beberapa orang telah terbunuh ketika penceroboh dari kesultanan Sulu berbalas tembak dengan tentera Malaysia di Lahad Datu.

Bagaimanapun ia tidak diketahui anggota dari pihak mana yang terbunuh dalam kejadian tersebut.

Akhbar Philippine Star melaporkan bahawa pihak berkuasa Malaysia memulakan serangan ke atas kubu pihak penceroboh tersebut hari ini.

Akhbar itu memetik laporan radio yang menemubual beberapa saudara-mara Sultan Sulu, Sultan Jamalul Kiram, termasuk adiknya Azzimudie Kiram yang mengetuai kumpulan bersenjata di Lahad Datu itu, sebagai berkata terdapat beberapa kematian dalam kejadian tersebut.

http://onenewshub.blogspot.com/2013/03/lahad-datu-pertempuran-meletus-beberapa.html#sthash.2b9n6gtP.dpuf



ISU Lahat Datu:Abby abadi dimaki di Tweeter kerana keceluparannya??


Apa ke bodoh sangat si Abby ni hah.kenapa sampai tugas Polis pon ko nak pertikaikan .Hah kan ko dah kene dah kan .Bajet dah berubah tapi masih berkata-kata perkara yang sia-sia.Hmmm entahlah sejak dia masuk politik ni makin hari makin meroyan kut.

Hah padan muka lu kan lu dah kene sound...lu ingat lu dah masuk PAS lu dah bersih balik ke.Hey kalau betul u nak ubah diri tak semesti masuk politik.Pergi cari ustaz yang sedia membantu lu untuk ubah diri lu kearah kebaikkan.

Tak perlulah tunjukkan kebodohan ko dekat twitter ko.Buat malu je ko tau tak.Heee.

VIDEO SEKITAR KEADAAN DARURAT LAHAD DATU,SABAH


Mengkome boleh lihat sendiri Video Sekitar Keadaan Darurat Lahad Datu,Sabah | Peristiwa 1 Mac 2013

OPERASI MEMUSNAHKAN PENCEROBOHAN SABAH WAJAR DISERAHKAN KEPADA ATM


Untuk mengelak daripada lebih ramai pihak polis mengalami kecederaan atau kematian kes pencerobohan ini sudah wajar diserahkan kepada Angkata Tentera Malaysia. Ini kerana keadaan sudah berbeza daripada awal. Kini penceroboh sudah memasuki fasa peperangan dengan menggunakan senjata berat dan hanya ATM sahaja yang mampu memusnahkan unit senjata berat pencerobohan ini.

Walaubagaimanapun seluruh kawasan pendudukan penceroboh telah dikepung termasuk di sekeliling perairan laut.

Dengan kelengkapan yang lebih sofistikated dan skil perang lebih jitu Angkatan Tentera Malaysia mampu menyelesaikan kemelut ini dengan lebih cepat.

Rentetan Peristiwa serangan

LAHAD DATU 12.45PM: Sekurang-kurangnya dua pengikut Sultan Sulu dipercayai terbunuh manakala tiga polis cedera dalam insiden berbalas tembakan di Kampung Tanduo,di sini awal pagi Jumaat.

Menurut laporan pertama yang tersebar dari kawasan insiden, tiga polis yang cedera diterbangkan ke Sandakan.

Sehingga pukul 12.45 tengah hari Jumaat, penduduk kampung berkata mereka masih lagi terdengar bunyi tembakan.

Bagaimanapun, pasukan keselamatan Malaysia masih belum mengesahkan laporan pertama yang tersebar berikutan bunyi tembakan yang kedengaran di Kampung Tanduo kira-kira pukul 11 pagi Jumaat.

Polis juga enggan mengulas jika tembakan itu adalah langkah awal bagi mengusir lelaki bersenjata yang diketuai oleh Azzimudie Kiram, adik Sultan Sulu Jamalul Kiram III.

Cubaan The Star untuk menghubungi Azzimudie gagal tetapi dia dilaporkan sebagai berkata kepada radio Filipina kira-kira pukul 10.20 pagi bahawa mereka ditembak dan perlu mempertahankan diri.
Azzimudie mendakwa terdapat beberapa anggotanya yang cedera.

LAHAT DATU 2.30PM: Jumlah individu yang maut atau cedera dalam insiden tembakan balas di antara pihak keselamatan Malaysia dan pemberontak Sulu dipercayai meningkat.

Selepas laporan pertama yang melaporkan dua pengikut Sulu terbunuh dan tiga anggota polis Malaysia cedera, maklumat yang diperoleh dari Kampung Tanduo di sini mendakwa sekurang-kurangnya 10 lelaki Sulu bersenjata mati dan empat lagi cedera.

Namun, tiada laporan mengesahkan mengenai empat anggota keselamatan yang cedera atau berlaku sebarang kematian.

“ Apa yang berlaku mulai sekarang, saya berharap tiada siapa akan menuduh pasukan keselamatan tidak memberikan ruang kepada pemberontak untuk menyelesaikan perkara itu secara aman," - Hishammuddin 

Jam 4.00 petang : Dua komando polis terbunuh selepas terkena serangan mortar di Kampung Tanduo, yang menjadi kubu kumpulan penceroboh bersenjata dari selatan Filipina, di sini, hari ini.

Mereka terkena serangan itu ketika sedang berkawal di satu daripada pos di sekitar Kampung Tanduo.

Wartawan Bernama yang berada di kawasan Felda Sahabat 17 di perkampungan itu berkata, mayat dua anggota keselamatan itu diusung oleh polis dan dimasukkan ke dalam sebuah trak polis untuk dibawa ke Hospital Lahad Datu.

"Sehingga kini tiada pengesahan polis, kami hanya melihat mayat dengan boot hijau diusung ke dalam trak tersebut," katanya yang terpaksa keluar dari kawasan Felda itu selepas diarahkan pihak berkuasa.

Pada jam 2 petang, beliau berkata pihak berkuasa mengarahkan wartawan keluar kerana khuatir keselamatan mereka berikutan insiden tembakan masih berlaku.

Najib gerun dengan ..


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata pilihan raya umum ke-13 (PRU13) belum diumumkan kerana kerajaan mahu dasar transformasi negara benar-benar terbukti berjaya dan memberi manfaat sepenuhnya kepada rakyat.

Beliau berkata, idea yang kreatif, perancangan yang rapi dan pelaksanaan yang berkesan adalah sangat penting dalam usaha kerajaan untuk membela rakyat dan membangunkan negara.

"Sebab itulah saya tunggu sampai kita letih hendak buat PRU, kita tunggu kerana saya hendak buktikan bahawa dasar transformasi negara benar-benar boleh berjaya," katanya ketika melancarkan projek Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) Seremban Sentral di sini, hari ini.

Justeru, Perdana Menteri mengingatkan rakyat supaya tidak menukar kerajaan sedia ada pada PRU13 nanti kerana kerajaan Barisan Nasional (BN) sahaja yang boleh memenuhi harapan rakyat.

Ini terbukti dengan pelbagai kejayaan yang dicatat oleh negara antaranya perkembangan ekonomi yang semakin meningkat selain mencatat pertumbuhan yang pesat, katanya.

"Kita harus berbangga sebagai sebuah negara kita sudah capai banyak kejayaan, kalau Ulu Temiang akan ditukar namanya kepada Seremban Utara, tetapi kerajaan jangan tukar," katanya sambil menerima sorakan gamat daripada orang ramai.

Najib berkata hari ini, rakyat juga cukup yakin bahawa kerajaan BN bukanlah hanya pandai cakap sahaja tetapi juga yakin melakukannya untuk rakyat sepertimana gagasan 1Malaysia iaitu "Rakyat Didahulukan".

"Semalam, saya ke Terengganu, saya naik beca dan tanya pengayuh beca bagaimana kerajaan hari ini, dia kata akan sokong BN kerana Pas mengarut, hanya pandai cakap tetapi tak pandai buat," katanya.

Ini terbukti dengan pelbagai kejayaan yang dicatat oleh negara antaranya perkembangan ekonomi yang semakin meningkat selain mencatat pertumbuhan yang
pesat, katanya.

"Kita harus berbangga sebagai sebuah negara kita sudah capai banyak kejayaan, kalau Ulu Temiang akan ditukar namanya kepada Seremban Utara, tetapi kerajaan jangan tukar," katanya sambil menerima sorakan gamat daripada orang ramai.

Najib berkata hari ini, rakyat juga cukup yakin bahawa kerajaan BN bukanlah hanya pandai cakap sahaja tetapi juga yakin melakukannya untuk rakyat sepertimana gagasan 1Malaysia iaitu "Rakyat Didahulukan".

"Semalam, saya ke Terengganu, saya naik beca dan tanya pengayuh beca bagaimana kerajaan hari ini, dia kata akan sokong BN kerana Pas mengarut, hanya pandai cakap tetapi tak pandai buat," katanya.

Mengenai kenyataan Mursyidul Am Pas Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mengumpamakan pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BRIM) kepada rakyat seperti memberi makanan kepada haiwan, Najib berkata kenyataan sedemikian sepatutnya tidak keluar daripada seorang ulama.

"Ulama bercakap baik, sopan, beri nasihat, ini caci-maki, merendahkan martabat orang, ini bukan percakapan ulama, kita tidak sanggup dikutuk sebagai haiwan, tapi yang anehnya yang bersusun terima BR1M bukan kita sahaja, dia (pembangkang) pun terima," katanya.

Perdana Menteri berkata kerajaan akan terus melakukan yang terbaik supaya rakyat mendapat kesejahteraan dan negara terjamin aman dan makmur.

Mengenai projek PR1MA Seremban Sentral, Najib berkata sebanyak 5,000 unit rumah mampu milik akan didirikan di kawasan KTM Seremban di keluasan kira-kira 73 ekar (kira-kira 30 hektar) dan dijangka siap dalam masa dua tahun setengah.

"Seremban tidak lama lagi akan moden, cuba bayangkan Seremban Sentral macam Sentral di Kuala Lumpur," katanya, sambil menambah sebanyak 6,000 unit rumah mampu milik di bawah projek PR1MA akan didirikan di Ulu Temiang atau Seremban Utara.

Beliau berkata projek itu terbuka kepada permohonan secara dalam talian atau manual kepada mereka berpendapatan di antara RM2,500 hingga RM7,500 sebulan dan berumur 21 tahun ke atas.

"Dasar kita mesti bersifat inklusif, tidak kira pendapatan mesti dapat manfaat daripada kerajaan Malaysia, kira-kira 20,000 orang akan dapat manfaat daripada projek ini," kata Perdana Menteri.

Projek itu juga menawarkan harga lebih rendah iaitu kurang 20 peratus daripada harga pasaran selain mempunyai kemudahan akses kepada perkhidmatan keretapi, bas serta terdapat pejabat komersil, pusat beli-belah, kesihatan dan pendidikan. - Bernama

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget