Pages

Moh Follow ANAK JATI MALAYA

AMARAN ANAK JATI MALAYA

~Penulisan, foto, grafik dan lain-lain imej yang dipaparkan dalam blog ANAK JATI MALAYA ini adalah merupakan pandangan peribadi sebagai rakyat Malaysia yang bebas bersuara dan tidak mewakili mana-mana pihak

~Pengurusan blog tidak akan bertanggungjawab atas sebarang tuntutan, kerugian, kelemahan dan ketidakpuashatian mana-mana pihak yang bakal terjadi disebabkan artikel yang disiarkan di sini.
Terima Kasih.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║▌║█
█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║▌║█
© ΘRIGINAL AJM PRΘFILE
✔ Verified Θfficial by BLOGGER
© Profile Θriginal & Θfficial®
Real ██████████ 1ΘΘ%

Thursday 24 January 2013

Edar Bible Kepada Pelajar Penang - Bukti Sudah Ada, Dakwa Saja !


GEORGETOWN - Polis mengesahkan semua Bible yang dirampas dicetak dalam Bahasa Inggeris dan tidak mengandungi kalimah ALLAH seperti yang didakwa. 

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, setakat ini, lima naskah Bible diserahkan kepada polis dan langsung tidak mengandungi kalimah ALLAH atau sebarang terjemahan Bahasa Melayu atau Jawi. 

Beliau berkata, tujuh laporan polis diterima dalam kes ini iaitu empat laporan daripada pelajar sekolah yang berusia lingkungan 16 hingga 19 tahun dan selebihnya daripada orang awam. 

“Sebanyak 17 rakaman percakapan dibuat bagi membantu siasatan. Siasatan awal mendapati, Bible itu ditulis dalam Bahasa Inggeris dan tiada kalimah ALLAH,”

 Menurutnya, lima naskah Bible itu bersaiz poket, berwarna biru dan mengandungi 633 muka surat.
  
“Di muka depan tertulis ‘New Testament Psalms Proverb’. Kertas siasatan sudah dirujuk kepada Timbalan Pendakwa Raya.

“Hari ini (semalam), beberapa arahan lanjut diterima untuk melengkapkan kertas siasatan,” katanya. 

Abdul Rahim berkata, kes itu disiasat bawah Seksyen 298A Kanun Keseksaan iaitu perbuatan yang boleh menyebabkan perpecahan harmoni dan perpaduan, rasa tidak puas hati, prejudis berdasarkan agama SINAR

Dua Komen saya -

1 - Perlu diingat, adalah menjadi satu kesalahan jika ada usaha mengembangkan agama selain Islam kepada orang Islam dinegara ini. Bible Melayu bukan satu2nya isu dalam kes ini. Bukankah 5 bible bersaiz poket itu merupakan BUKTI yang boleh didakwa mengikut undang2 sedia ada ? 

Undang2 dah ada ..... NAK KUATKUASAKAN ATAU TIDAK ? 

2 - Boleh pulak orang Kristian gunakan Bible omputeh yang TIDAK ADA kalimah Allah ! 

Selama ini itu yang mereka gunakan .... jadi kalau nak buat Bible Melayu, terjemah sajalah dan kekalkan nama Tuhan sebagaimana yang ada dalam Bible omputeh tu.

Jika ia boleh diterjemahkan bermakna ia adalah satu gantinama. Nama Khas kekal dalam apajua bahasa. 

Jika Bible Omputeh sudah lama menggunakan Allah sebagai Tuhan mereka maka bolehlah dikatakan itu sebagai Nama Khas dan nama itu kekal dalam apajua terjemahan bahasa. Seperti contoh nama Ahmad, terjemahlah ayat yang mengandungi nama Ahmad itu dalam bahasa apapun, ia tetap akan menggunakan nama Ahmad sebab ia Nama Khas yang tidak boleh digantikan.

ALLAH adalah Nama Khas bagi Tuhan agama Islam dan tidak boleh diterjemah. TUHAN adalah gantinama yang boleh diterjemah.

Jelas disini tuntutan Tokong Lim Guan Eng yang menjadi proksi pihak gereja yang mahukan keizinan menggunakan kalimah ALLAH dalam Bible Melayu punya maksud tersirat yang semua orang tahu tapi tak mungkin mereka akui - Untuk menyenangkan kerja2 mengembangkan agama Kristian dikalangan orang Islam.

Daripada tidak ada kalimah ALLAH dalam Bible, hendak di adakan dan mereka bermati2an mahu menggunakannya dalam versi Bible Melayu - tidakkah itu sudah menunjukkan satu niat untuk SALAHGUNA kalimah Allah ? 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...