Pages

Moh Follow ANAK JATI MALAYA

AMARAN ANAK JATI MALAYA

~Penulisan, foto, grafik dan lain-lain imej yang dipaparkan dalam blog ANAK JATI MALAYA ini adalah merupakan pandangan peribadi sebagai rakyat Malaysia yang bebas bersuara dan tidak mewakili mana-mana pihak

~Pengurusan blog tidak akan bertanggungjawab atas sebarang tuntutan, kerugian, kelemahan dan ketidakpuashatian mana-mana pihak yang bakal terjadi disebabkan artikel yang disiarkan di sini.
Terima Kasih.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║▌║█
█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║▌║█
© ΘRIGINAL AJM PRΘFILE
✔ Verified Θfficial by BLOGGER
© Profile Θriginal & Θfficial®
Real ██████████ 1ΘΘ%

Tuesday 29 January 2013

[PELIK]korek telinga demi rezeki yang halal !


Sambil menahan kegelian dalam kesakitan, lelaki ini membenarkan telinga dikorek dan dibersihkan oleh seorang tukang korek telinga di India, dengan menggunakan jarum besi dan kapas.

Muhammad Abbas, 38, yang hanya berbekalkan jarum besi, penyepit dan gulungan kapas tidak segan dan malu untuk menjadi tukang korek telinga, demi mencari rezeki yang halal.

"Saya telah diajar oleh bapa saya yang mewarisi kepandaian ini dari datuknya. Keluarga kami telah membersihkan telinga sejak zaman Mogul.

"Saya membersihkan lebih 20-30 pasang telinga sehari, tetapi kebanyakan mereka adalah pelanggan lama. Saya jarang mendapatkan golongan muda untuk membersihkan telinga mereka. Mereka lebih suka menggunakan pengorek kapas," katanya lagi.

Disebalik kebimbangan terhadap tahap kebersihan peralatan yang digunakan beliau, kebanyakan pelanggannya tidak bimbang tentang kemungkinan terkena jangkitan atau kecederaan ketika melakukan 'pembersihan' tersebut.


Muhammad Aslam Qureshi, pelanggan yang telah mendapatkan khidmat membersihkan telinga dari Abbas selama 17 tahun berkata, " Saya sentiasa mendapatkan khidmatnya. ia sungguh menenangkan dan hebat. Saya tidak pernah mempunyai sebarang masalah dengan telinga saya."

Seorang lagi pembersih telinga, Sadanand, 35, yang berkhidmat untuk pelanggan kelas atas di Connaught Place, New Delhi mendakwa, perniagaannya mula merosot sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

"Apabila saya bermula kira-kira 20 tahun yang lalu, saya mampu membersihkan sehingga 50 pasang telinga dalam sehari. tetapi, kini saya sudah dikira bernasi baik jika saya dapat meyakinkan walaupun hanya 20 orang untuk mendapatkan telinga mereka untuk dibersihkan," katanya lagi.-MO

Sumber PINGJE


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...