Pages

Moh Follow ANAK JATI MALAYA

AMARAN ANAK JATI MALAYA

~Penulisan, foto, grafik dan lain-lain imej yang dipaparkan dalam blog ANAK JATI MALAYA ini adalah merupakan pandangan peribadi sebagai rakyat Malaysia yang bebas bersuara dan tidak mewakili mana-mana pihak

~Pengurusan blog tidak akan bertanggungjawab atas sebarang tuntutan, kerugian, kelemahan dan ketidakpuashatian mana-mana pihak yang bakal terjadi disebabkan artikel yang disiarkan di sini.
Terima Kasih.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║▌║█
█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║▌║█
© ΘRIGINAL AJM PRΘFILE
✔ Verified Θfficial by BLOGGER
© Profile Θriginal & Θfficial®
Real ██████████ 1ΘΘ%

Friday 23 November 2012

~PARLIMEN BELIA SATU PENDEKATAN AKTIF KERAJAAN UNTUK GOLOGAN BELIA~


Nampaknya kita semakin lama semakin maju dalam bidang teknologi maklumat, apa tidaknya jika kita lihat satu lagi portal untuk para belia sertai telah dilancarkan.

PBM atau Parlimen Belia Malaysia wujud setelah beberapa kajian dibuat untuk pembangunan dan menaik taraf status belia didalam Malaysia. Beberapa kriteria untuk menjadi ahli PBM telah ditetapkan bagi memperolehi sejumlah belia yang berkualiti untuk mengisi portal ini.

Generasi masa kini perlu mengorak langkah ke hadapan sebagai persediaan menjadi pelapis kepada barisan kepimpinan negara. Dengan wujudnya Parlimen Belia Malaysia, kelompok generasi Y akan mempunyai satu platform untuk menyampaikan mesej mereka ke arah pembangunan negara.

Berita selanjutnya boleh dilihat dibawah ini.


Pbm


sila klik http://interaktif.kbs.gov.my/parlimenbelia/
.....................................................................................................................................................



PUTRAJAYA — Menteri Belia dan Sukan, Dato’ Sri Ahmad Shabery Cheek semalam telah melancarkan portal khas untuk Parlimen Belia Malaysia (PBM) sebagai medium utama pendaftaran pemilih, pendaftaran calon dan pengundian calon.

Hari ini, portal tersebut telah dibuka kepada umum dengan membuka sistem pendaftaran daftar pemilih yang mana belia yang berumur 18 hingga 30 tahun adalah layak untuk mendaftar.

Bagi belia yang berminat untuk menjadi ahli PBM pula, mereka perlulah memenuhi syarat yang telah ditetapkan seperti :-

 1. Warganegara Malaysia dan berumur 18 hingga 30 tahun.

2. Tidak pernah disabitkan kesalahan jenayah.

3. Tidak muflis.

4. Mendapat sokongan minimum 50 orang yang berumur antara 15 hingga 40 tahun dari kawasan yang diwakili.

5. Mempunyai seorang pencadang daripada pemimpin-pemimpin pertubuhan belia atau pertubuhan bukan kerajaan yang sah berdaftar dari kawasan yang hendak diwakili.

PBM bakal dianggotai oleh seramai 222 wakil belia bagi setiap kawasan parlimen yang mana mereka ini akan dipilih secara atas talian oleh pengundi yang telah berdaftar di portal tersebut.

PBM dilaksanakan hasil daripada inisiatif Makmal Transformasi Pembangunan Belia dalam menjadikan Generasi-Y sebagai fokus utama pembangunan belia negara malah bagi negara-negara luar seperti Australia, Parlimen Belia dianggap sebagai suatu sistem yang penting dalam pembangunan belia.

Untuk capaian portal tersebut, sila klik http://interaktif.kbs.gov.my/parlimenbelia/

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...