Pages

Moh Follow ANAK JATI MALAYA

AMARAN ANAK JATI MALAYA

~Penulisan, foto, grafik dan lain-lain imej yang dipaparkan dalam blog ANAK JATI MALAYA ini adalah merupakan pandangan peribadi sebagai rakyat Malaysia yang bebas bersuara dan tidak mewakili mana-mana pihak

~Pengurusan blog tidak akan bertanggungjawab atas sebarang tuntutan, kerugian, kelemahan dan ketidakpuashatian mana-mana pihak yang bakal terjadi disebabkan artikel yang disiarkan di sini.
Terima Kasih.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║▌║█
█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║▌║█
© ΘRIGINAL AJM PRΘFILE
✔ Verified Θfficial by BLOGGER
© Profile Θriginal & Θfficial®
Real ██████████ 1ΘΘ%

Saturday 13 April 2013

Batu Gajah bakal jadi 'Bandar Lokomotif' !!




Batu Gajah yang wujud sekitar tahun 1870an sebagai sebuah perkampungan besar di pinggir Sungai Kinta kini berubah wajah menjadi tumpuan sektor perindustrian, perniagaan serta perkhidmatan swasta dan kerajaan.

Bandar yang suatu ketika dulu berkait rapat dengan industri bijih timah, sedang berkembang secara berperingkat-peringkat ketika ini dan menjadi tumpuan pelabur termasuk dalam sektor pengangkutan.

Kini, ledakan teknologi dalam sektor pengangkutan akan menjadikan Batu Gajah sebagai 'Bandar Kereta Api' dalam tempoh tujuh tahun lagi sekaligus menjadikan Malaysia sebagai hab industri rel di rantau ASEAN.

Yang Dipertua Majlis Daerah Batu Gajah Datuk Jamry Sury berkata pembangunan infrastruktur kereta api yang bernilai tinggi dan moden telah bermula dengan kehadiran syarikat gergasi lokomotif dari China yang akan membangunkan kemudahan membina lokomotif dan rel.

"Kejayaan kerajaan Persekutuan membawa masuk pelaburan yang besar ini juga merupakan kejayaan mereka dalam merealisasikan agenda pembangunan negara," katanya.

Projek bernilai besar ini juga akan membantu proses transformasi Batu Gajah mengikut peredaran zaman yang mana pada peringkat awal kegiatan ekonomi hanya berkait rapat dengan perlombongan bijih timah pada penghujung 1800-an.

Majlis pecah tanah projek syarikat China South Locomotive & Rolling Stock Corp Ltd di atas tapak seluas 16.8 hektar dengan pelaburan fasa pertama bernilai RM400 juta itu disempurnakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Selasa lepas.

Fasa kedua projek berkenaan dijangka melibatkan pembangunan enjin lokomotif dan rel pada masa depan.

Jamry berkata aktiviti perniagaan lokomotif dan rel dijangka terus berkembang mulai tahun depan dengan penghasilan produk-produk untuk dipasarkan di dalam dan luar negara.

Setakat ini, Batu Gajah telah mempunyai dua komponen yang menyokong bandar ini sebagai 'Bandar Kereta Api' iaitu kewujudan Akademi Keretapi Malaysia yang telah ditubuhkan sebagai sebuah institusi pendidikan tinggi swasta, katanya.

Beliau berkata akademi itu menawarkan pelbagai program latihan, pendidikan dan pembangunan untuk pekerja Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) dan terbuka kepada sesiapa yang berminat.

Di sini juga terdapatnya stesen perkhidmatan KTMB antara bandar yang terletak di Kampung Pisang, Batu Gajah.

Jamry berkata lebih 800 peluang pekerjaan kemahiran teknologi tinggi, bakal ditawarkan kepada penduduk Batu Gajah, Gopeng dan Ulu Kinta apabila kemudahan membina lokomotif dan rel siap pada April tahun depan.

Beliau berkata ini selari dengan usaha kerajaan untuk merealisasikan konsep pekerjaan berpendapatan tinggi yang mana negara perlu berubah daripada aktiviti ekonomi yang bernilai rendah kepada aktiviti yang bernilai tinggi.

"Saya harap penduduk di kawasan ini akan merebut peluang pekerjaan yang bakal dicipta dengan sentiasa mempertingkatkan kemahiran dan ilmu pengetahuan seiring dengan kehendak syarikat berkenaan," katanya.

Jamry berkata projek berkenaan turut memberi manfaat kepada sektor perniagaan dan perkhidmatan seperti pembekal bahan binaan, insuran, runcit, makanan dan syarikat keselamatan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...