Pages

Moh Follow ANAK JATI MALAYA

AMARAN ANAK JATI MALAYA

~Penulisan, foto, grafik dan lain-lain imej yang dipaparkan dalam blog ANAK JATI MALAYA ini adalah merupakan pandangan peribadi sebagai rakyat Malaysia yang bebas bersuara dan tidak mewakili mana-mana pihak

~Pengurusan blog tidak akan bertanggungjawab atas sebarang tuntutan, kerugian, kelemahan dan ketidakpuashatian mana-mana pihak yang bakal terjadi disebabkan artikel yang disiarkan di sini.
Terima Kasih.

█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║▌║█
█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║▌║█
© ΘRIGINAL AJM PRΘFILE
✔ Verified Θfficial by BLOGGER
© Profile Θriginal & Θfficial®
Real ██████████ 1ΘΘ%

Thursday 11 October 2012

~TUN M imbau kenangan cetuskan dasar pandang ke timur~


Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir menyifatkan kunci kepada kejayaan adalah bergantung kepada nilai sesuatu sistem yang diamalkan oleh sekumpulan manusia dalam melaksanakan tugas.
Dan atas faktor itu, beliau merasakan negara Jepun telah mendidik rakyat dengan suatu nilai yang baik dalam membentuk budaya kerja yang produktif dan berdisiplin.
Katanya, melalui amalan tersebut, Dasar Pandang ke Timur pada tahun 1982 diperkenalkan dengan motif untuk menjadikan budaya kerja yang diamalkan oleh rakyat Jepun turut digunapakai oleh rakyat Malaysia.
“Pada tahun 1961, saya mengadakan lawatan ke Jepun di mana ketika itu Jepun dalam proses pemulihan disebabkan oleh Perang Dunia.
“Apa yang menyebabkan saya kagum adalah dalam proses pemulihan itu Jepun telah berjaya menjadi sebuah negara yang begitu maju dan pesat jika dibanding dengan kepesatan pembangunan di Malaysia.
“Saya begitu ingin tahu apakah faktor yang menjadikan negara ini begitu cepat membangun… apakah sistem yang diamalkan kerajaan ketika itu sehingga membolehkan Jepun terus membangun dalam pelbagai industri,” kata Tun Mahathir.
Katanya, dalam siri lawatan tersebut beliau akhirnya mendapati sistem budaya kerja yang cemerlang telah menjadi faktor penyumbang kepada pembangunan pesat Jepun pada ketika itu.
Dan atas dasar tersebut katanya, amalan yang sama mula dikaji dan ia ternyata turut menjadi faktor penyumbang kepada pembangunan Malaysia di masa akan datang.
“Saya begitu kagum dengan budaya kerja yang mereka amalkan… saya dapati kualiti dalam cara kerja yang diamalkan itu telah menyumbang kepada kejayaan Jepun ketika itu.
“Lantas, saya merasakan sekiranya rakyat Malaysia mengamalkan sikap yang sama yakni mengamalkan disiplin kerja yang sama, maka negara akan lebih maju melalui pekerja yang produktif yang dihasilkan,” katanya ketika berkongsi pengalaman bersama peserta Persidangan Dasar Pandang ke Timur-Suatu Dimensi Baru.
Katanya lagi, untuk memastikan pembangunan terus berlaku, sikap yang diamalkan ketika bekerja adalah faktor yang sangat penting.
Jelas Tun Mahathir, individu boleh mencapai tahap cemerlang mahupun mengalami kegagalan hanya melalui etika kerja yang diamalkan.
“Jika kita amalkan etika kerja yang baik kita harus berdisiplin, sentiasa positif dan produktif. Maka kita akan berjaya dalam apa jua bidang yang diceburi.
“Namun sekiranya kita gagal membentuk etika yang cemerlang, maka dengan mudah kita akan menempuh kegagalan,” tegasnya.
Bagaimanapun beliau menambah, negara tidak sepatutnya meniru bulat-bulat sistem yang diamalkan oleh sesebuah negara maju.
Sebaliknya, Tun Mahathir menyifatkan untuk mencapai kejayaan seseorang itu perlu mengamalkan nilai yang baik dan menolak etika yang boleh memberi kesan negatif.
“Kita hanya ambil apa yang baik untuk kita dan janganlah tiru apa yang buruk.
“Belajar untuk cemerlang dengan golongan yang sudah berjaya tetapi janganlah pula kita ikut kegagalan mereka,” katanya.

sumber :perak today :http://peraktoday.com/?p=89915

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...